kermanyy

Sunday, 24 October 2021

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

رابطه بین تغذیه و خلق و خو


چه رابطه ای بین تغذیه و خلق و خو وجود دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعاتی است که تاکنون در علم تغذیه مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین تغذیه و الگوی غذا با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بسیاری از تحقیقات در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده است و اطلاعات بسیار کمی از انسان در مدت زمان کوتاهی در دسترس است.

ما طبق عادت خود طبیعت را اضافه کردیم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. این ، مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد. مانند هوش و دانش بدون تعریف روشن. خلق و خو مظهر ارتباط است. هر کس می تواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش پرخاشگرانه در برخی از کودکان و بزرگسالان نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که در ذهن افراد ایجاد می شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظری این رابطه از آنجا گرفته شده است. حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی یا انتقال دهنده های عصبی در مغز از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی در رژیم غذایی. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی مواد مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، برخی از نقشهای غیر تغذیه ای مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت را می توان در عملکرد مغز در نظر گرفت. اینها شامل متیل گزانتین ، حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین است که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می شوند. بر نوع تغذیه ، رژیم غذایی و عادات غذایی تأثیر می گذارد. به
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، برخی تحقیقات در زمینه تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، می توان برای تعمیم نتایج مطالعات حیوانی به انسان ، استدلال هایی ارائه داد. و نمی توان به طور قطعی گفت. در عین حال ، مراکز عصبی انسان توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه وجود دارد.

رابطه تغذیه و خلق و خوی |  اصفهان متخصص تغذیه است

تاثیر کربوهیدراتها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. عملکرد آن کنترل خواب ، افزایش روحیه و رفع افسردگی و ایجاد آرامش و رضایت برای افراد با خوردن کربوهیدرات یا شیرینی است. این احساسات گاهی اوقات طاقت فرسا هستند. به خصوص غذاهای شیرین سرشار از چربی هستند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ، ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن شخص خوشایند خواهد بود. از طرف دیگر ، سروتونین کیفیت و عمق خواب را نیز بهبود می بخشد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، اکثر مردم از شیرینی خودداری می کنند و شور و ترش هستند؟

اکثر مردم هنگام خوردن شیرینی خود را دفع می کنند. آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، اما تاریخ تکاملی بشر این را نشان می دهد. مردم شیرینی را دوست دارند و وقتی شیرینی می خورند آن را دوست دارند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ در مقابل ، وقتی با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ برخورد کردند ، احساس ناراحتی کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه زنان ، افراد مبتلا به بولیمیا و افسردگی پریودنتال نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی ها در مغز ترشح می شوند متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، مشخص شده است که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. این احساس شادی را در فرد ایجاد می کند و این پدیده به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در قسمت دوم چرخه پدیده در زنان شایع تر است.

تأثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار افراد

گوشت ها آندروژن ها را جمع می کنند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد علوفه می شوند. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن وجود دارند. مطالعات نشان داده است افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند شرایط ملایم تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی و غذای حیوانات باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
تحقیقات نشان داده است که غلظت روی سرم در افراد افسرده مشابه افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر در دانشگاه اهوج نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده نصف افراد سالم است.

متأسفانه تمایل زیادی به خوردن غذاهای سریع در جوانان و نوجوانان امروزی وجود دارد. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکل به طور کامل رد یا تأیید شد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از این امر حمایت می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده کم از این فست فودها ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، به طور منظم و نه هر روز ، و جوانان به سراغ غذاهای طبیعی مانند میوه و سبزیجات می روند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و با لیموناد از مهمانان پذیرایی می کند. متأسفانه ، این در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین می شود.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل ، متناسب و متنوع. به طور طبیعی ، یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا این است که دستگاه بدن به خوبی کار می کند.
او به تحولات صنعت غذا اشاره کرد و ما را از سنت های ما ایرانیان دور کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و کشورها و رشد ارتباطات در مرزها باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان رعایت می شود. همچنین ، هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. تمایل فست فودها و چیپس و پنیر با چربی اشباع و فاقد مواد مغذی. و فقط معده را پر می کند و طعم را بهبود می بخشد ، افزایش یافت.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ نمی دهد و طبیعتاً سیستمی است که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و بی حوصلگی شود.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان متخصص تغذیه است


دکتر رضا اتمینی با ارائه تکنیک های اساسی در تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا می کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل اشتها

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *