رژیم اتکینز – منشا رژیم کم کربوهیدرات

رویکرد تغذیه اتکینز از دهه ۱۹۶۰ در سطح ملی مورد استفاده قرار گرفت. مدتها قبل از اینکه دکتر رابرت اتکینز برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات معروف خود را منتشر کند، بیمارانش از مزایای رژیم اتکینز بهره می بردند.

دکتر اتکینز برنامه غذایی خود را به چهار مرحله تقسیم کرد. مرحله اول “القاء” برای وادار کردن بدن به کتوز طراحی شده است، یک حالت بدنی که در نتیجه گرسنگی رخ می دهد. رژیم غذایی “کتوژنیک” به طور گسترده در پزشکی نه تنها برای درمان چاقی بلکه برای درمان بیماری هایی مانند صرع و دیابت نیز استفاده می شود. در این دوره دو هفته ای، هیچ الکل یا کافئین نمی توان مصرف کرد.

مرحله دوم، “کاهش وزن مداوم”، به سمت یافتن “سطح بحرانی کربوهیدرات برای کاهش وزن” تنظیم شده است. این فرآیند شامل افزایش مصرف کربوهیدرات به میزان پنج گرم در هفته است تا زمانی که فرد به ۱۰ پوند وزن مورد نظر خود برسد.

پیش از نگهداری مرحله بعدی است. مانند مرحله دوم، این مرحله نیاز به افزایش مصرف کربوهیدرات دارد، تفاوت این دو مرحله در این است که این مرحله برای یافتن “سطح کربوهیدرات بحرانی برای نگهداری” طراحی شده است.

مرحله چهارم “نگهداری برای زندگی” است که مرحله ای با هدف تقویت عادات به دست آمده از طریق برنامه غذایی به منظور عدم بازگرداندن وزن از دست رفته در طول رژیم است. دکتر اتکینز همچنین بر استفاده از گزینه بازگشت به هر یک از مراحل دیگر در صورت شروع بازگشت وزن تاکید می کند.

در حالی که بسیاری از شواهد موفقیت ثبت شده است، رژیم اتکینز در سال های اخیر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است زیرا تجزیه و تحلیل های بیشتری در حال انجام است. مطالعات اخیر رژیم اتکینز را با سایر برنامه های غذایی مقایسه کرده اند و دریافته اند که در کاهش وزن کوتاه مدت در بین بالاترین رتبه ها قرار دارد اما برای کاهش وزن طولانی مدت در پایین ترین رتبه قرار دارد. و پس از اینکه Atkins Nutritionals خط خود را از بارها و وعده های غذایی اتکینز منتشر کرد، مجله فوربس چندین رژیم غذایی را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که مصرف کننده متوسط ​​تا ۸۰٪ بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی پیروی نمی کنند هزینه های غذا را پرداخت می کند. حتی زمانی که با این حقایق روبرو می شوند، بسیاری هنوز رژیم اتکینز را ستایش می کنند.

هم مجله پزشکی نیوانگلند و هم ژورنال پزشکی آمریکا تأیید کردند که اتکینز موثرترین برنامه رژیم غذایی منتشر شده برای کاهش وزن کوتاه مدت است. با این حال، آنها اذعان دارند که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد. از نظر وزن کردن مزایا و معایب برای تعیین میزان خطر برای کسانی که در رژیم اتکینز شرکت می کنند، همه گزارش ها نشان داده اند که هنوز هیچ مدرک مستندی وجود ندارد که ثابت کند خطرات بیشتر از فواید آن است.

نزدیک به چهل سال بعد، دکتر اتکینز هنوز به دلیل رویکردش در کاهش وزن شناخته شده است. به لطف نوآوری اینترنت، دسترسی به برنامه های غذایی اتکینز، بارهای رژیم غذایی اتکینز، دستور العمل های اتکینز، مقالات مجلات و تحقیقات مرتبط با اتکینز و هر چیز دیگری که به رژیم اتکینز مربوط می شود، هرگز آسان تر نبوده است.

https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر