kermanyy

Saturday, 23 October 2021

قسمت اول راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

قسمت اول راهنمای کامل خرید محصولات لبنی


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن متداول شده است. مصرف لبنیات در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و مدتهاست بر سر سفره ایرانی ثابت مانده است. با این حال ، فرهنگ شهری تا حدودی ما را از اصول تغذیه مناسب دور کرده است. اما اطلاعات درستی که هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی مشغول تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت چشمگیر و غیرقابل مقایسه ای را در تنوع محصول نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع مختلف محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی اوقات انواع مختلف محصولات آنها را در انتخاب محصول متناسب با شرایط آنها اشتباه می گیرند. تبلیغات مختلف و نامه های مارک به ویژه ذهن مردم را بیش از هر چیز دیگری مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، انتخاب محصول مناسب برای موقعیت شخصی مطابق با رژیم روزانه ، سالم و با کیفیت است ، بنابراین هنگام خرید روی اصول اولیه تمرکز کنید. راهنمای شما در انتخاب مناسب ترین محصول.

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر به طور کلی بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. مانند بستنی و برخی دیگر ، آنها بیشتر از سایر محصولات حاوی سدیم یا چربی (به ویژه چربی های اشباع) هستند. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از غذاهای حاوی 30 درصد کالری از چربی و 10 درصد کالری از اسیدهای چرب استفاده کنید. همچنین رژیم غذایی شما باید حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز داشته باشد.

شیر

انواع شیرهای موجود در بازار باعث می شود تا مدتی به یخچال های مراکز فروش نگاه کنید. اکثر مردم فقط از شیر یارانه ای دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نیست. این شیر به طور متوسط ​​2.5٪ چربی ، 3.4٪ پروتئین ، 4.8٪ لاکتوز و 0.8٪ مواد معدنی دارد. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، کم چرب ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات نازک کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات می توان مقدار کمی پودر شیر خراب به آن اضافه کرد تا طعم شیر فاسد شده بهبود یابد.

این شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D نیست. محصولات کم چرب معمولاً حاوی 1.5 درصد چربی و ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. کسانی که به لاکتوز حساسیت ندارند می توانند از محصولات کم لاکتوز در بازار استفاده کنند یا با مقداری ماست شیر ​​بنوشند. شیر با طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست زیرا معمولاً مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای جدول ارزش غذایی است ، می توانید میزان قند آن را از جدول بررسی کنید. در غیر این صورت ، مشتری از وجود قند در اجزا یا ترکیبات موجود در بسته مطلع می شود.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای مدیریت پوکی استخوان


طبق مقررات FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، به عنوان منبع خوب و غنی کننده این ماده مغذی برچسب گذاری می شود. ممکن است محصولاتی با برچسب غنی از ویتامین ها یا برخی مواد معدنی را مشاهده کنید یا برعکس برخی ادعاهای غذایی را مشاهده کنید. تفاوت دیگر در مورد شیر این است که می توان آن را پاستوریزه یا استریل کرد. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز (یا کمتر از 5 روز از تاریخی که سازنده ادعا می کند) در یخچال نگهداری کرد.

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل می تواند چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری شود ، اما تنها پس از باز شدن می تواند حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری شود. ارزش تغذیه ای این شیر کمتر از شیر پاستوریزه نیست ، پروتئین اصلی کازئین یا شیر در حین عقیم سازی تغییر نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و ماست در این گروه قرار دارند. ماست ، دوغ و ماست پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. میزان چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها ذکر شده است. در گروه ماست پرچرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی مشاهده می شود. توصیه می کنیم در صورت داشتن اسهال ناشی از بیماری های عفونی یا مسافرت ، یا افرادی که بیماری قلبی یا سرطان در نزدیکی شما هستند ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست معمولی متفاوت است و دارای یک تعادل میکروبی در معده شما است که منجر به ایجاد باکتری می شود ، که می تواند به حفظ سلامت شما و درمان برخی بیماری ها کمک کند. در واقع ، استفاده از این ماست در بیماران مبتلا به ضعف ایمنی ، همراه با برخی عفونت های پیشرفته ، باید با احتیاط مصرف شود. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک موجود در آن به عنوان اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری ها برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

آرد درصد کمی چربی دارد ، اما نمک آن ممکن است برای غذاهای خاص مناسب نباشد. آب پنیر منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات معمولی و غیر پاستوریزه خودداری کنید.

اصفهان متخصص تغذیه با راهنمای کامل خرید محصولات لبنی است

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان چندان آسان نیست. پنیرها بر اساس میزان رطوبت به انواع سخت و نرم تقسیم می شوند. پنیرهای پارمسان ، چدار و آمنتال پنیرهای سفت و کامبر و پنیرهای نرم فتا هستند. برخی از پنیرها مانند گودا حاوی حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر رنده شده ، افزودن مواد امولسیون کننده و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک موجود در پنیر یکی از مهمترین مواد مغذی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

مقدار چربی و سدیم معمولاً در جدول ارزش غذایی به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از پنیرهای تولید شده در ایران با استانداردهای ملی را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید متوجه شدید که پنیر شور است ، می توانید با خیساندن آن در آب آشامیدنی شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب روی بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت پنیر دارد. بنابراین ، پنیر را تا انتها نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان متخصص تغذیه است


دکتر رضا اتمینی با ارائه تکنیک های اساسی در تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا می کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

حساسیت غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل اشتها



Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *