kermanyy

Monday, 25 October 2021

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل بیشتر صحبت کرده و بوی بد دهان را با رژیم از بین ببرید.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که در آن توده بزرگ و مخلوطی از میکروب ها وجود دارد. پوسیدگی دندان پوششی از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این صفحات روی دندان ها می نشینند و بسیار چسبناک هستند. می توانید از فشردن و نخ کشیدن صحیح پلاک ها جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب ایجاد کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
از برخی غذاها استفاده کنید

تعدادی از غذاها می توانند باعث بوی بد دهان شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از کودهای گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را در دهان و پس از آن ، هنگام بلع و بلع توسط ریه ها ایجاد کنند.

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری های موجود در دهان می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و بقایایی به نام کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

ماهی کاناستا

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته نشود. وقتی ماهی سوزانده می شود ، این غذاها به تجزیه ادامه می دهند و “آمین های بیوژنیک” تولید می کنند که با تولید بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت بهبود می یابند

این نوع کربوهیدرات ها حاوی نوعی مولکول کربوهیدرات هستند که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و شکم هضم می شوند و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شوند.

نوشیدنی های دخانی و الکل

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را کاهش می دهد.

باید چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید برخی از غذاهایی را که در زیر بحث شده است بخورید. البته باید توجه داشته باشید که لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
بوی بد دهان را با تغذیه مناسب درمان کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز الزامی است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا دلیل آن را بیابید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل احتمالاً به دلیل خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز است که با اجتناب از مشکل شما برطرف می شود. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل ناشی از مشکلات دندان یا لثه است. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل باعث ایجاد علائم بوی بد دهان می شوند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را که نه تنها از شر بوی بد دهان خلاص می شوید ، بلکه گامی مهم در جهت سلامتی بر می دارید ، کنار بگذارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه غذا بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها در نظر گرفته می شود و احتمال تجمع بقایای مواد غذایی در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، اکثر طعم ها برای باکتری های دهان شیرین و البته خوش طعم هستند. بنابراین ، توصیه می شود که همیشه از خوردن میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که فشار برای داشتن یک نفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود هر روز بعد از مسواک زدن دهان خود را با روغن نارگیل بپزید. روغن نارگیل پر از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر انواع عوامل بیماری زای دهان است. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر حوصله داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

موادی برای مقابله با بوی بد دهان

زینک: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی کودهای سولفاتی را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه تکنیک های اساسی تغذیه و سطح و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

روی صفحه اینستاگرام دکتر کلیک کنید. به رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان مراجعه کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای گرم و سرد

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *