kermanyy

Friday, 22 October 2021

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات ناشی از رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات

بدن انسان بر اساس ترکیبی از غذاهای متعادل و متناسب ساخته شده است. متأسفانه برخی از غذاها هستند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی که مصرف کربوهیدرات را محدود می کند برای بدن مفید نیست و می تواند منجر به انواع بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در کاهش تولید مدفوع و زمان دفع آن دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارند ، که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو را در رژیم غذایی که دارای فیبر محلول و نامحلول هستند ، در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این غذاها افراد را تشویق می کند تا مقادیر زیادی پروتئین حیوانی بخورند که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. مصرف این نوع غذا میزان کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهد که خطر سخت شدن دیواره های شریانی و حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از رژیم کربوهیدرات است ، خطر سخت شدن عروق ، گرفتگی و لخته شدن و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم شامل 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ فیبر کربوهیدرات و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که در صورت کاهش تراکم استخوان ایجاد می شود. از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی در پوکی استخوان نقش دارند. هنگامی که میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بیش از حد زیاد باشد. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که هرچه مدت زمان بیشتری از رژیم غذایی سرشار از پروتئین پیروی کنید ، کربوهیدرات کمتری خواهید داشت. خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز می تواند منجر به پوکی استخوان شود. به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات اصفهان متخصص تغذیه است

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر غذایی که کالری مورد نیاز بدن را در طولانی مدت از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​کاهش توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات مهمترین علت افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های ما از بین می روند. غذاهایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که باعث کاهش عملکرد ماهیچه ها و ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی برای ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای انقباضات و کشش های خاص ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع چندان م effectiveثر نیستند و بنابراین ممکن است احساس خستگی کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن انجام دهید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و به آرامی قند خون را بالا می برند. آنها منابع انرژی خوبی هستند. این انرژی لازم را برای ورزش به شما می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. آنها به دلیل قدرت و ضعف کافی عضلات و مغز و خستگی و ناتوانی در ورزش ، انتخاب مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن به این معنی است که همه گروه های غذایی کافی هستند و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نمی کند.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان متخصص تغذیه است


دکتر رضا اتمینی با ارائه تکنیک های اساسی در تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا می کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل اشتها

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *