kermanyy

Monday, 25 October 2021

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبل ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد. در این بخش ، ما منابع غذایی آنتی اکسیدان ها را مورد بحث قرار می دهیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر میزان آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزی سرشار از گلوکوزینولات ها هستند که منبع عالی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی رایج در آسیا هستند. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مشکوک است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  اصفهان متخصص تغذیه است

میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. ویتامین C و فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های مهمی هستند که در میوه ها یافت می شوند. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد میوه های رنگ روشن آنتی اکسیدان بیشتری دارند ، میوه ها یا سبزیجات رنگارنگ که حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه های دارای پوست رنگی هستند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد غلات حاوی آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده هستند. فرآیندهای غلات تأثیر قابل توجهی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها دارد. اما امروزه برخی از غذاها حاوی غلات غنی از برخی آنتی اکسیدان های مفید مانند غلات صبحانه هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی محصولات غلات صبحانه میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده است که ذخیره چنین غذایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های مهمی در این نوشیدنی ها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید موجود در چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این جوشانده ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان تهیه چای نیز می تواند بر محتوای آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان متخصص تغذیه است


دکتر رضا اتمینی با ارائه تکنیک های اساسی در تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا می کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل اشتها

راهنمای خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *