kermanyy

Monday, 25 October 2021

ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز

ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C ممکن است به بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کند. با این حال ، مطالعات انسانی بیشتری برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C فواید علمی زیادی دارد ، اما شواهد غیرمستقیم زیادی دارد که هیچ شواهد یا شواهد ضعیفی ندارند. در اینجا برخی از استدلال های اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
اگرچه به نظر می رسد ویتامین C شدت و زمان بهبود سرماخوردگی را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرطان های متعدد را کاهش دهد. با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری بر این بیماری ها ندارند یا حتی ممکن است مضر باشند.

مسمومیت با سرب قابل درمان است
اگرچه افراد مسموم با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما شواهد قوی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از غذا یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای مهم سلامتی مانند سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل مرتبط است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی ایجاد می کند؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف مقدار کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، تقویت استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند که مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از رژیم غذایی دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند مشکلات گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع ایجاد کند.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن به طور طبیعی برای افرادی که دارای سطح بالای آهن هستند مشکل ایجاد می کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C باعث افزایش میزان اگزالات در کلیه ها می شود که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی از آن را ظرف چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C به مشکلی در رژیم غذایی تبدیل شود. در افراد سالم ، ویتامین C که بیش از میزان توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، برای رسیدن به حداکثر مجاز ، باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها در معرض خطر بیش از حد مصرف ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی ظاهر می شود که افراد بیش از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عوارض جانبی جدی مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مزدا رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری هارمونی

Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *