kermanyy

Monday, 25 October 2021

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی یک روز چیست؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست ، شما ممکن است از عوامل زیادی که بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد آگاه نباشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که اکثر مردم دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و فکر می کنند که همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم علل احتمالی افزایش وزن را مورد بررسی قرار دهیم ، اما با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی که ممکن است از آنها بی اطلاع باشید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می کنید که علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، به طور جدی در اشتباه هستید. دلیل پرخوری شما به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. در حقیقت ، شما ممکن است ندانید چرا در حال افزایش وزن هستید. برخی از افراد حتی تصور می کنند که باید خیلی کم و درست غذا بخورند و دلیل افزایش وزن را بدون خوردن بیشتر ببینند ، اما این مسئله مشکل را پاک می کند و کمکی به شما نمی کند.

نکات زیر ممکن است به شما در افزایش وزن یا چاق شدن به یک یا چند روش کمک کند ، اما ممکن است از آنها آگاه نباشید:

ثابت بودن

به اصطلاح بی تحرکی و بی تحرکی روز ، عامل م inثری در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کار روی میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همه فعالیت های آرام هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که میانگین نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. در این مطالعه جابز بیشترین نقش را با تماشای تلویزیون در بین افراد کم تحرک ایفا کرد.

ایجاد برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی مانند ورزش و نشستن کمتر می تواند تفاوت زیادی در جلوگیری از بی تحرکی و چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، در یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر ، تنها 1 ساعت نشستن در طول روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و کاهش توده عضلانی بدون چربی شد.

تحقیقات نشان داده است که گذراندن زمان بیشتر در پشت صحنه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

جدا از تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از غذا ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه ، حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی بعد از شام می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

بیشتر شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند باعث تجمع چربی بیشتر در بدن شما شود. مصرف زیاد قند و شیرینی نه تنها باعث چاقی می شود بلکه احتمال ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، مطالعه روی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش یک کیلوگرم وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد شکر و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما قطع ناگهانی مصرف شکر توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند ، بنابراین توصیه می شود مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل پرخوری هستند و بسیاری از مردم نمی دانند که مصرف غذاهای فرآوری شده علت چاقی آنهاست. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی طیف وسیعی از مواد ناسالم مانند قندهای اضافی ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم است که بدون شک برای سلامتی شما مضر است و می تواند منجر به چاقی شود.

علت چاقی

به عنوان مثال ، مطالعه ای روی 19،363 بزرگسال کانادایی در سال 2019 نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که می تواند احساس سیری در شما ایجاد کند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی ، در میان سایر آثار منفی ، می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه بر روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و احشایی (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به افرادی که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند ، هستند.

بنابراین ، می توانید با افزایش زمان خواب وزن خود را کاهش دهید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن 7 ساعت یا بیشتر در شب با 33 درصد کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب با کیفیتی ندارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (رایانه ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمانهای خاص را کاهش دهید.

عدم مصرف غذاهای کافی و سالم

نخوردن غذاهای کامل و سالم برای سلامتی شما مضر است و خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده می تواند منجر به افزایش وزن شود. در حقیقت؛ وقتی صحبت از غذاهای سالم می شود ، بهتر است غذا نخورید و این کار بدون افزایش وزن به افزایش وزن شما کمک می کند.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی و کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که میزان مصرف سبزیجات خود را افزایش دهند ، مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، از حداقل غذاهای کامل فرآوری شده و مغذی استفاده کنند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی وزن یکسانی-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات کاهش دادند. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت غذا عامل بسیار مهمی در کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را در وعده ها و میان وعده های خود قرار دهید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند باعث چاقی در زندگی شما شود. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول باعث افزایش اشتها و افزایش میل به غذاهای بسیار خوشمزه و پر کالری می شود که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق میزان کورتیزول بالاتری نسبت به افراد غیر چاق دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

من.

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی دریافت کرده بودند ، وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از برخی اختلالات رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً به سمت شیوه زندگی اشتباه و نکاتی که ذکر کردیم می رود ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در حقیقت ، دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد و ورزش زیاد ممکن است مربوط به این مشکل باشد و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. از جمله اختلالات ایجاد کننده چاقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت ، که بر فعالیت غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند منجر به چاقی شود و منجر به افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این شرایط روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS باعث افزایش وزن می شود و تعادل هورمونی را در زنان در سنین باروری مختل می کند.
  • اختلال پرخوری (BED): BED اغلب منجر به تعدادی از اثرات سلامتی می شود ، از جمله پرخوری کنترل نشده و افزایش وزن.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن همراه هستند ، بنابراین برای تشخیص مناسب مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر احساس می کنید که به دلیل داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

یک حرف آخر

عوامل زیادی در افزایش وزن ناخواسته نقش دارند. برخی از عادات وجود دارد که خطر محرومیت از خواب ، بی تحرکی و پرخوری در غذاهای فرآوری شده یا شیرین را افزایش می دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، برخی تغییرات ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در تناسب اندام و بهبود سلامتی کمک کند.

Healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *