kermanyy

Saturday, 23 October 2021

کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم

کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای باز ، از ترازوی دیجیتالی که دوستم برای روز تولدم آورده بود ، پایین رفتم.

من تا زمانی که فکر کردم از این مقیاس به خوبی استفاده نکردم حجم من در حال افزایش است و من یک احساس ویژه سنگین داشتم.

و از همه بدتر لباسهای من مناسب نیست

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم حتی صبح وقتی از خواب بیدار شدم اتفاق افتاد به نظر می رسد یک کامیون 18 چرخ از رم عبور می کند یا انگار تا صبح زمین را پرت می کردم.

آنچه در تمام زندگی ام با آن روبرو بوده ام جالب بوده است و نمی دانم چه چیزی برایم بسیار کسل کننده و نفرت انگیز به نظر می رسید. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. در واقع ، من باید خشکی ، نفخ و خنکی را به بدن خود به خواص آن اضافه کنم.

خواهرم از آب بیرون آمد.

مشکل این پروانه کوچک است که جلوی گردن ما قرار دارد. فریب دوران آتشین آتشین آتشین سالم ماندن و سالم ماندن یا از دست دادن این احساسات خوب را نخورید.

اگر مدام بی حوصله هستید و با کمبود انرژی و سایر احساسات متناقض دست و پنجه نرم می کنید ، باید توجه بیشتری به این پروانه کوچک یا غده تیروئید خود داشته باشید.

خود را با غده تیروئید بی فایده آشنا کنید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها تأثیر شگفت انگیزی بر تنظیم عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب دارند. همانطور که به آنها دستور داده شده بود زندگی کنند و تسلیم اعضای بدن ما نشوند (1).

اما زمان هایی وجود دارد این غده به آرامی تغییر می کند و به اندازه کافی T3 و T4 تولید نمی کند. ابتلا به اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروهای خاص و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با داروهایی مانند رادیو ید یا ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید (که منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید می شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را برمی دارد و بارداری از جمله شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز خسته و بی حال می شویم و ما می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما نترسید.

درست است ، با این حال ، درمان خاصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد و این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی راحت با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

با کنار گذاشتن خستگی ، با من همراه باشید تا بایدها و نبایدهای رژیم های وستون تیروئید را به شما بگویم. دانستن این موارد و کار بر روی آنها همچنین می تواند شما را از مصرف هورمون های غیرطبیعی و مصرف داروها مصون نگه دارد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی ثابتی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. برای کاهش عوارض جانبی رژیم غذایی متعادل کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری را در اختیار بدن قرار می دهد بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. سعی نکنید خود را مجبور به کاهش وزن کنید. اما مهم است که وزن و کالری دریافتی خود را کنترل کنید (4). زیرا همه ما می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را قبلا تولید نمی کند.
  • شما باید کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، بهتر است 250 کالری در روز را کاهش دهید. اما اگر احساس می کنید سریعتر و واضح تر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید میزان پروتئین مصرفی روزانه خود را بدانید. این به این دلیل است که پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من گفتم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و می تواند به شما کمک کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای مهم رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از اینکه آنها را در وعده غذایی خود قرار دهید می تواند به شما کمک کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که ویتامین ها و سایر مواد مغذی مانند مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات 100٪ کامل و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. این به این دلیل است که حاوی تمام اجزای غلات کامل است و از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده عمل می کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید صحبت های زیادی وجود دارد. اما هنوز دلیل قانع کننده ای برای حذف کامل این افراد از رژیم غذایی آنها وجود ندارد (8). سویا نیز اغلب به عنوان پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین محدود کردن استفاده از آن خوب و کافی است. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • مواد معدنی زیادی وجود دارد که قطعاً در رژیم غذایی شما وجود دارد. من.به سلنیوم و روی سه عامل مهم برای عملکرد خوب تیروئید ضروری است.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. طبیعتاً کمبود آن ما را به تنبلی و کم کاری تیروئید می رساند (11). بنابراین اگر کمبود ید دارید ، توصیه می کنم از نمک های یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، لبنیات و تخم مرغ (12).

سلنیوم (C) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همگی دارای مقدار زیادی سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید کمک می کند. روی نیز نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که تیروئید را ترشح می کند تا هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود به هیچ وجه حذف نکنید (14).

بنابراین ترکیبی از تخم مرغ (بهتر است از آن به طور کامل استفاده کنید زیرا زرده ها سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ هستند) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، بسیاری از میوه ها (انواع توت ها ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و کاهو ، محدودتر) و غلات کامل ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین را می توان برای یک رژیم غذایی کامل و متعادل تهیه کرد.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند منجر به مسمومیت و آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. می توانید روی بوم بروید.

  • ماکاروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهی های خسته تیروئید آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. این یکی از مشکلات کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و کاهو.
  • کربوهیدرات ها و گیاهانی مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای مبتنی بر سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). با این حال ، شما باید استفاده از این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن شما می شوند.

4 عامل مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. این به این دلیل است که خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت چربی شکم را افزایش می دهد.
  • خوردن آگاهانه را به یک عادت تبدیل کنید. این بدان معناست که شما باید به آنچه در هنگام خوردن می خورید توجه کامل داشته باشید. این می تواند به کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. استرس را کاهش می دهد و وزن شما را در وضعیت پایدار و سالم نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای کم را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. این به این دلیل است که کمبود کربوهیدرات می تواند منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید شود.

من وظیفه خود را بر عهده گرفتم تا اطلاعات و دانش خود را در مورد زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شویم در اینجا به شما بگوییم تا درباره یکدیگر بیشتر بدانید.

Share your comment :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *