داستان پرسپولیس و یحیی گل محمدی؛ بهترین دفاع همان دفاع است!


پرسپولیس در این فصل از رقابت های لیگ برتر قطعا یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است چرا که به نظر می رسد به نسبت تیم های دیگر خط دفاعی مستحکم تری تدارک دیده است.

به گزارش ،‌ در تاریخ لیگ برتر معمولا ما بارها و بارها شاهد این قضیه بوده ایم که بهترین خط دفاعی لیگ به عنوان قهرمانی می رسد و این در حالی است که حتی اگر تیم قهرمان خط حمله بسیار زهرداری هم نداشته باشد بر پایه همان خط دفاعی مستحکم به قهرمانی رسیده است و به نوعی ما همه به این موضوع واقف هستیم که مسیر رستگاری در لیگ ایران از خوب دفاع کردن می گذرد. به نوعی در فوتبال هم یک مثال بسیار معروف است که می گوید تیم قهرمان باید خودش را از عقب به جلو بسازد یعنی باید ابتدا نسبت به استحکام دفاعی خود اطمینان پیدا کند.

در سال های اخیر تیم های زیادی در لیگ برتر توانسته اند بازی چشم نواز و فوق العاده ای را ارائه دهند به طوری که آن ها را شایسته قهرمانی بدانیم اما به دلیل نداشتن یک خط دفاعی مستحکم از قافله جا مانده اند و چیزی جز افسوس برای آن ها باقی نمانده در این دسته بندی می توانیم به استقلال ساپینتو یا پرسپولیس برانکو در سال 95 اشاره کنیم که شاید اگر در طول فصل خط دفاعی اش چند گل کمتر دریافت می کرد به راحتی به قهرمانی می رسید و حالا یحیی گل محمدی به عنوان یک سرمربی با تجربه به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده است.  او راه موفقیت در لیگ برتر را آنقدر پیموده که به اصطلاح این جاده را خودش آسفالت کرده است! یحیی خوب می‌داند برای قهرمان شدن قبل از هر چیز باید دفاع و دروازه خوبی داشته باشد. این گونه است که وقتی خبر استقلالی شدن علیرضا بیرانوند را می‌شنود سراسیمه به باشگاه پرسپولیس می رود و درویش را قسم می دهد او را نگه دارد و سپس به هر قیمتی، گولسیانی را تمدید می کند و نظرش در مورد کنعانی را هم تغییر می دهد.

پرسپولیس به نوعی در یک دربی نقل و انتقالاتی بیرانوند را در تیم خود حفظ کرد و در ادامه محمدحسین کنعانی زادگان را به تیم خود اضافه کرد. حالا پرسپولیس برترین مدافعین لیگ را در ترکیب خود دارد حتی اگر به قیمت نیمکت نشین شدن یک یا دو نفر از آن ها هم تمام شود پرسپولیس به نوعی بازار دفاع فوتبال ایران را مال خود کرده است و این یعنی مهمترین فاکتور یک تیم قهرمان را دارا است و به همین دلیل است که شاید می توانیم بیشترین شانس قهرمانی را باز هم به پرسپولیس گل محمدی بدهیم.

پیش بینی می شود در فصل آینده رقابت ها پرسپولیس از لحاظ دفاعی فصل بسیار خوبی را پشت سر بگذارد. نکته ای که پرسپولیس را از رقبای دیگر خود یعنی سپاهان،‌ تراکتور و استقلال جدا می کند همین اطمینانی است که آن ها در خط دفاعی دارند و روی آن تمرکز ویژه ای نیز دارند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که فصل نقل و انتقالات هنوز به پایان نرسیده است و پرسپولیس قطعا برای تقویت خط حمله خود دست به کار می شود و در این فاکتور هم به رقبای مستقیم خود نزدیک می شود.

بیشتر بخوانید:

کنعانی زادگان و پرسپولیس؛ عامل بازی با سیستم سه دفاعه؟

مسعود ریگی و پرسپولیس؛ بازگشت به دایره توجهات!

سیامک نعمتی در تراکتور؛ ابزاری برای عمق دادن به ترکیب!

رضا اسدی؛ خریدی منطقی یا صرفا جهت عرض اندام سپاهان در بازار؟

علیرضا بیرانوند؛ اولین دوئل سرخابی ها برای قهرمانی / آخرین سنگر گرونه!