والیبال قهرمانی آسیا| ایران 3 – 0 هنگ کنگ / بازی اول در حکم دست‌گرمی؛ حریف در حد ایران نبود


ملی‌پوشان والیبال ایران در نخستین بازی رقابت‌های قهرمانی آسیا برابر هنگ کنگ قرار گرفتند.

به گزارش ، تیم ملی والیبال ایران بعد از نمایش ناامیدکننده در لیگ ملت‌های 2023 به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی در ارومیه است. ایران در دو دوره اخیر به مقام قهرمانی رسیده و قصد دارد در خاک خود هت‌تریک قهرمانی کند. شاگردان بهروز عطایی بازی آسانی در دیدار اول داشتند و خود را آماده رویارویی احتمالی با ژاپن در فینال کردند. قهرمان هفت دوره اخیر مسابقات قهرمانی آسیا، یکی از دو تیم ایران و ژاپن بوده و بعید است تیم دیگری، جام را از چنگ آنها خارج کند.

هنگ کنگ در نخستین بازی مقابل عراق با نتیجه نزدیک سه بر دو شکست خورد و امیدوار به کسب امتیاز از ایران بود اما ناکام ماند. در پایان شاگردان بهروز عطایی با نتیجه سه بر صفر به پیروزی رسیدند.

اطلاعات بازی

  • والیبال قهرمانی آسیا 2023
  • بازی: ایران – هنگ کنگ
  • سالن: غدیر ارومیه
  • تاریخ و ساعت برگزاری: یکشنبه 29 مرداد 1402؛ ساعت 19:15

ترکیب ایران:

سید محمد موسوی، میثم صالحی، امین اسماعیل نژاد، جواد کریمی، میلاد عبادی پور و محمد ولی زاده

ست اول (ایران 25 – 14 هنگ کنگ)

اولین سرویس را محمد ولی زاده زد و همان ابتدا یک رالی شکل گرفت. در نهایت میثم صالحی با یک آبشار، نخستین امتیاز را دشت کرد. هنگ کنگ با یک کار سرعتی، بازی را به تساوی کشاند. میثم صالحی توپ را به اوت زد و هنگ کنگ سه بر دو جلو افتاد. هنگ کنگ برخلاف انتظار دست و پا بسته نبود. دو تیم روی عدد چهار مساوی کردند. سید محمد موسوی سرویس خود را به تور کوبید و هنگ کنگ را پنج بر چهار پیش انداخت.

سرویس پرشی جواد کریمی، حریف را به دردسر انداخت و در نهایت ضربه به آنتن برخورد کرد؛ ایران 6 بر پنج جلو افتد. میلاد عبادی پور می‌توانست اختلاف را به دو امتیاز افزایش دهد ولی آبشار او به بیرون رفت. سرویس پرقدرت عبادی پور و اسپک عالی صالحی، نتیجه را هشت بر 6 به سود ایران کرد. حرکت جواد کریمی و کشیدن دست باعث شد هنگ کنگی‌ها به اشتباه بیفتند توپ در زمین این توپ فرود بیاید. در ادامه آبشار حریف راهی اوت شد؛ نتیجه 10 بر هفت به نفع ایران.

امین اسماعیل نژاد که در این بازی کمرنگ بود، با آبشاری محکم، نتیجه را 11 بر هشت کرد. جواد کریمی به توپ نرسید و اختلاف به دو امتیاز کاهش یافت. اسماعیل نژاد با اسپکی دیگر دوازدهمین امتیاز را برای ایران به ارمغان آورد. «هان شو» با یک جای خالی، امتیاز دهم را برای تیمش کسب کرد. سرویس هنگ کنگ به بیرون رفت و دوباره اختلاف امتیاز به عدد سه رسید. سرویس پرقدرت موسوی با امتیازگیری عبادی پور و کسب امتیاز 14 همراه بود. ایران کم کم اختلاف را افزایش داد و با خطای هنگ کنگی‌ها، نتیجه را 15 بر 10 کرد.

آبشار عبادی پور برگشت داده شد و کریمی کار نیمه تمام او را تکمیل کرد. دو تیم با نتیجه 16 بر 10 به استقبال استراحت فنی دوم رفتند. سرویس محکم موسوی تبدیل به امتیاز شد و دراگان میهایلوویچ سرمربی هنگ کنگ بلافاصله درخواست تایم اوت کرد. حمایت خوبی در زمین هنگ کنگ شکل نگرفت و امین اسماعیل نژاد با آبشاری محکم، نتیجه را 18 بر 10 کرد. ولی زاده دست بازیکن هنگ کنگ را خواند و اختلاف امتیاز را به 9 رساند. دفاع عالی ولی زاده و کریمی، اختلاف امتیاز را دو رقمی کرد. میهایلوویچ باز هم وقت استراحت گرفت. بعد از چندین دقیقه، هنگ کنگ بالاخره امتیاز گرفت؛ نتیجه 20 بر 11 به سود ایران.

هنگ کنگی‌ها سطحی کاملا پایین‌تر از ایران داشتند. ولی زاده روی پاس سرعتی، نتیجه را 21 بر 12 کرد. هماهنگی خوب در زمین ایران و استفاده از توپ‌های برگشتی به معنای دشت امتیاز بیست‌ودوم بود. ولی زاده که هماهنگ با کریمی نشان داد، روی پاس سرعتی دیگری امتیاز گرفت. هنگ کنگ با آبشاری محکم به امتیاز 14 رسید. اسماعیل نژاد با شلیکی تماشایی، امتیاز بیست‌وچهارم را گرفت. با دفاعی زیبا، ایران برنده ست اول لقب گرفت.

ست دوم (ایران 25 – 15 هنگ کنگ)

هنگ کنگ مانند ست اول، بازی را پایاپای آغاز کرد. دو تیم روی عدد دو مساوی کردند. ایران با موسوی به امتیاز سوم رسید و هنگ کنگ باز هم امتیاز گرفت. البته بهروز عطایی معتقد بود توپ به دست مدافعان ایران برخورد نکرده و درخواست ویدئوچک کرد. درخواست او در بازبینی مورد پذیرش قرار گرفت و نتیجه چهار بر دو به سود ایران شد. سرویس میثم صالحی از دست رفت و اختلاف به یک امتیاز کاهش یافت. توپ در یک رفت و برگشت به هنگ کنگ رسید ولی اسپک فُروارد این تیم به بیرون رفت؛ نتیجه 6 بر سه به نفع ایران.

میهایلوویچ سرمربی هنگ کنگ درخواست تایم اوت کرد تا اجازه ندهد اختلاف از همان ابتدا افزایش پیدا کند. سرویس خوب موسوی با توپ‌گیری عالی و دفاع بی‌نقص همراه بود. اسپک عبادی پور با دفاع ناقص هنگ کنگی‌ها به امتیاز هشتم برای ایران تبدیل شد. باز هم وقت استراحت فنی، وقفه‌ای در بازی ایجاد کرد. سرویس جواد کریمی به تور برخورد کرد؛ نتیجه هشت بر پنج به سود ایران. امتیاز نهم را میثم صالحی کسب کرد. دفاع ناقص و ناکامی اسماعیل نژاد در کنترل توپ، امتیاز ششم را به هنگ کنگ داد. امین اسماعیل نژاد با دفاعی خوب، نتیجه را 11 بر 6 کرد. ولی زاده سرویس خود را به اوت زد. آبشار صالحی به قدری محکم بود که هرچند دفاع شد ولی در زمین هنگ کنگ فرود آمد.

سرمربی هنگ کنگ درخواست تایم اوت کرد. نتیجه 13 بر هفت به سود ایران دنبال شد. دفاع عالی از موسوی، امتیاز چهاردهم را برای ایران به ارمغان آورد. ایران به امتیاز شانزدهم رسید و وقت استراحت فنی دیگری از راه رسید. صابر کاظمی بعد از مدت‌ها دوری و غیبت در لیگ ملت‌ها به زمین آمد و امتیاز هفدهم را برای ایران کسب کرد. هنگ کنگی‌ها با کمک تور به امتیاز 11 رسیدند؛ نتیجه 18 بر 11 به نفع ایران. هنگ کنگی‌ها دو امتیاز دیگر به دست آوردند ولی باز هم ایران دست بالا را داشت و به امتیاز 20 دست یافت. سرویس عالی ولی زاده و استفاده مبین نصری از توپ برگشتی، امتیاز بیست‌ویکم را مقابل نام ایران درج کرد.

ایران 22 بر 14 جلو افتاد و هوشمندی میلاد عبادی پور که توپ را آرام به منطقه عقب زمین هنگ کنگ فرستاد، اختلاف را به 9 امتیاز رساند. سید محمد موسوی بار دیگر اختلاف 10 امتیازی را برای ایران رقم زد. سرویس طاهر وادی به اوت رفت. سرویس هنگ کنگی‌ها هم به بیرون رفت و ست دوم نیز به نام ایران ثبت شد.

ست سوم (ایران 25 – 16 هنگ کنگ)

میهایلوویچ ترکیب تیمش را در ست سوم متحول کرد. برای ایران نیز پوریا حسین خانزاده به زمین رفت. هنگ کنگ توانست دو بر یک جلو بیفتد اما ایران به سرعت بازی را مساوی کرد. سرویس عالی نصری، ایران را چهار بر دو پیش انداخت. سرویس پرقدرت هنگ کنگی‌ها به تور برخورد کرد؛ نتیجه پنج بر سه به نفع ایران. ایران رفته رفته باز هم اختلاف را زیاد کرد و با یک «پایپ» یا همان «دوبله وسط» نتیجه را هشت بر چهار کرد. ایران نتیجه را 11 بر پنج کرد و میهایلوویچ مجاب به درخواست وقت استراحت شد.

سرویس عالی نصری و خانزاده، نقطه قوت ایران در این بازی بود. سرویس خوب ایران با ویدئوچک هنگ کنگی‌ها تبدیل به امتیاز نشد؛ 12 بر 6 به سود شاگردان عطایی. مبین نصری تلاش زیادی کرد به توپ برسد و برخورد بدی با تور داشت. صابر کاظمی، آبشار خود را به امتیاز تبدیل کرد. ایران کمی بازی را شل گرفت و اختلاف به چهار امتیاز کاهش پیدا کرد. کار پایپ دیگری از ایران با آبشار محکم خانزاده تبدیل به امتیاز شد. شلیک صابر کاظمی به معنای کسب امتیاز پانزدهم برای ایران بود.

بازی ضعیف و آماتور هنگ کنگی‌ها با پاس بدی همراه بود که باعث شد توپ حتی از روی تور رد نشود. ایران باز هم با دست بالا به وقت استراحت فنی رفت. این بار هنگ کنگی‌ها نقشه پایپ را اجرا کردند و به امتیاز یازدهم رسیدند. صابر کاظمی که نمایش خوبی در این بازی داشت با آبشاری محکم، امتیاز هفدهم را کسب کرد. دفاع ایران نتوانست توپ را در زمین هنگ کنگ بخواباند. آبشار بلند خانزاده در انتهای زمین حریف خوابید؛ 18 بر 12 به نفع ایران. امتیاز نوزدهم نیز با دستان نصری به دست آمد. سرمربی هنگ کنگ درخواست ویدئوچک کرد که البته نتیجه‌ای در پی نداشت. خانزاده با سرویس مستقیم، امتیاز بیستم را برای ایران دشت کرد. سرویس بعدی او به بیرون رفت و امتیاز سیزدهم به حریف تقدیم شد.

ملی‌پوش هنگ کنگ هم سرویس خود را بیرون زد. در ادامه حریف ایران دو امتیاز پیاپی کسب کرد؛ نتیجه 21 بر 15 به سود ایران. صابر کاظمی اجازه نداد فاصله کمتر شود و امتیاز بیست‌ودوم را به دست آورد. میهایلوویچ در حالی که به نظر می‌رسید هیچ شانسی برای جبران نتیجه ندارد، درخواست وقت استراحت کرد. محمد فلاح با استفاده از توپ برگشتی، امتیاز بیست‌وسوم را کسب کرد. بازیکنان ایران نتوانستند توپ را در جریان بازی نگه دارند و هنگ کنگ به امتیاز شانزدهم رسید. مبین نصری با آبشاری زیبا امتیاز بیست‌وچهارم را مقابل نام ایران درج کرد. امتیاز پیروزی نیز با دست صابر کاظمی به دست آمد.

 

حاشیه بازی:

حضور پرشور هواداران ارومیه‌ای، هنگ کنگی‌ها را حیرت‌زده کرد.

برخلاف لیگ ملت‌های والیبال، در این مسابقات شاهد بازگشت وقت استراحت فنی روی امتیاز هشت بودیم.

تماشاگران، نور موبایل‌های خود را روشن کردند که با تذکر داور و ایجاد وقفه در بازی همراه بود.

 

بیشتر بخوانید:

والیبال قهرمانی آسیا| ازبکستان 0 – 3 ژاپن / سامورایی حریف می‌طلبد!