انجمن تخریب رشته‌های ورزشی؛ از عرش به فرش با محمدعلی‌پور!


فدراسیون انجمن‌های ورزشی سیر سقوط را با سرعتی چشم‌گیر طی می‌کند.

به گزارش ؛ پس از این که مدت قانونی ریاست غلام‌علی محمدعلی‌پور بر فدراسیون انجمن‌های ورزشی با پایان دوره ریاست ۴ ساله‌اش بر این فدراسیون به اتمام رسید، وزارت ورزش و جوانان طی حکمی قابل پیش‌بینی و البته بحث برانگیز تصمیم به ابقای این مدیر در رأس فدراسیون با عنوان جدید سرپرست فدراسیون انجمن‌های ورزشی گرفت.

در حالی که اخبار محکم بسیاری مبنی بر اعلام بازنشستگی محمدعلی‌پور از سوی معاونت توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان وجود داشت، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها علت ادامه حضور وی در رأس فدراسیون را عدم اعلام بازنشستگی‌اش از سوی سازمان بازنشستگی کشوری دانست و وعده داد که در صورت وقوع این اتفاق، محمدعلی‌پور بدون تعارف برکنار می‌شود.

محمدعلی‌پور که در اواخر دوران ریاست به مفاد قانونی اساس‌نامه و آئین‌نامه تیپ انتخاباتی فدراسیونش عمل نکرده بود، حالا با وجود ورود به دوره سرپرستی هم اهتمامی برای برگزاری انتخابات کمیسیون‌های سه‌گانه مربیان، داوران و ورزشکاران نشان نداده تا تعیین تکلیف این فدراسیون تا پایان سال ۱۴۰۱ غیرممکن به نظر برسد.

در روزهایی که محمدعلی‌پور به شدت مشغول فوت وقت و استنکاف از وظایف سرپرستی‌اش است، رفته‌رفته به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگ‌ژو هم نزدیک می‌شویم که به‌نظر به علت در پیش بودن سفر حداقل ۱۵ روزه به شرق آسیا و استرس از بابت احتمال تأیید بازنشستگی و عدم اجازه ورود به انتخابات، تیم فعلی دوست دارند انتخابات تا حداکثر وقت ممکن برگزار نشود.

محمدعلی‌پور سال‌ها پیش فدراسیونی را تحویل گرفت که حداقل در ۳ رشته محبوب بیس‌بال، راگبی و سپک‌تاکرا قابلیت اعزام تیمی در خور به بازی‌های المپیک یا آسیایی با شانس کسب مدال را داشت اما در واقع خروجی‌ای که از این فدراسیون عریض و طویل طی مدت ریاست وی دیده‌ایم؛ هیچ‌چیزی به‌جز سفرهای پرتکرار و تعدد پست‌های ورزشی برای رئیس فدراسیون نبوده است.

تبدیل انجمن‌های مستعد؛ بااهمیت و محبوب مانند همین ۳ ورزش فوق به فدراسیون یکی از محورهای وظایف محمدعلی‌پور به‌عنوان رئیس فدراسیون بوده اما پس از دوره ابدالمدت ریاست وی بر انجمن‌های ورزشی، شاهد آن هستیم که فدراسیون انجمن های ورزشی به جای تقویت رشته های زیرمجموعه خود، آنها را تضعیف کرده و تنزل داده.

این تنزل درجه حتی اگر در مکاتبات اداری و کاغذی هم رخ نداده باشد، در واقعیت هست؛ چرا که تعداد ایونت‌های رشته‌هایی المپیکی مثل بیس‌بال و راگبی به حدی پائین آمده که از نظر ساختاری در این ۳ رشته المپیکی کاملاً تعطیل شده‌ایم و فراتر ار درجا زدن و راکد ماندن، وارد فضای پس‌رفت و سقوط شده‌ایم.

با این شرایط مشخص نیست خروجی بودجه‌های چند ده میلیارد تومانی اعطا شده از سوی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به فدراسیون فشل انجمن‌های ورزشی، چه بوده و اساساً مبالغ هنگفتی که در قالب بودجه یا حمایت به فدراسیون تحت ید غلام‌علی محمدعلی‌پور هبه شده‌اند، برای کدام مصارف و یا در راستای چه مأموریت خاصی خرج شده است.

وزارت ورزش و جوانان در حالی برای بار چندم به یک گزینه امتحان پس‌داده و در آستانه بازنشستگی اعتماد کرده که مشخص نیست علت این استمهال چیست. آیا محمدعلی‌پور به‌جز تصدی کرسی‌های شخصی هیچ منفعت دیگری برای انجمن‌های ورزشی داشته؟ آیا خبری از پیش‌رفت در این فدراسیون بوده؟ این‌ها از جمله سؤالاتی هستند که وزارت‌خانه هیچ جوابی تاکنون برایش نداشته است.