ایران 2-3 قطر؛ حسرت آسیایی 52 ساله شد؛ این طلسم شکستنی نیست


| تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 به مصاف همدیگر رفتند.

ایران در حالی که تیم برتر میدان بود و قطر میزبان را تحت فشار گذاشت، در پایان کامبک خورد و سه بر دو مغلوب شد. ایران در ورزشگاه الثمامه نتوانست به فینال صعود کند و به حسرتی 48 ساله پایان دهد؛ همان استادیومی که برابر آمریکا در جام جهانی 2022 شکست خورد و شانس صعود تاریخی به مرحله حذفی بزرگترین رویداد فوتبالی جهان را از دست داد. قطر هم برای دومین بار پیاپی به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کند.

 

 

اطلاعات بازی

  • تاریخ برگزاری: چهارشنبه 18 بهمن ۱۴۰۲ (31 ژانویه ۲۰۲۴)
  • ساعت برگزاری: 18:3۰ به وقت تهران
  • تورنمنت و هفته: مرحله نیمه‌نهایی جام ملت های آسیا
  • داور: احمد العلی (کویت)
  • ورزشگاه: الثمامه – دوحه قطر
  • گلزن: سردار آزمون (3) برای ایران و جاسم جابر (17) و اکرم عفیف (42) برای قطر
  • کارت زرد: مهدی ترابی (17 – از روی نیمکت) و احسان حاج صفی (20) از ایران و المهدی علی مختار (40)، احمد فتحی (49) و بارتولومه مارکز لوپز (88 – از روی نیمکت) از قطر
  • کارت قرمز: شجاع خلیل زاده (1+90) از ایران

ترکیب دو تیم

  • ایران: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل زاده، حسین کنعانی زادگان، احسان حاج صفی (46 – میلاد محمدی)، رامین رضاییان (86 – شهریار مغانلو)، سعید عزت اللهی، امید ابراهیمی (46 – محمد محبی)، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و مهدی طارمی (8+90 – رضا اسدی).
  • قطر: مشعل برشم، پدرو میگل (63 – طارق سلمان)، المهدی علی مختار (67 – بوعلام خوخی)، محمد وعد، یوسف عبدالرزاق (63 – حسن الهیدوس)، اکرم عفیف، لوکاس مندز، همام احمد (46 – اسماعیل محمد)، المعز علی، احمد فتحی و جاسم جابر (80 – عبدالعزیز حاتم).

گزارش بازی

دقیقه 16+90/ در حالی که داور کویتی 13 دقیقه وقت اضافه اعلام کرده بود، سه دقیقه هم بیشتر وقت گرفت. بازی تمام شد و رویای صعود ایران به فینال بر باد رفت.

دقیقه 15+90/ باز هم موقعیتی عالی برای ایران. ضربه بازیکنان ایران به مدافعان برخورد کرد و تغییر مسیر داد، ولی مشعل برشم با نوک انگشتان خود، توپ را راهی کرنر کرد.

دقیقه 14+90/ قطر موقعیت سه به یک را از دست داد.

دقیقه 13+90/ وای! علیرضا جهانبخش شوتی زمینی از سمت چپ محوطه جریمه قطر زد که به تیر عمودی برخورد کرد و به زمین برگشت؛ نشد که نشد.

دقیقه 12+90/ نزدیک بود گل چهارم قطر هم به ثمر برسد. اکرم عفیفريا، سامان قدوس را به راحتی دور زد و به المعز علی پاس داد. او هم‌تیمی خود را مقابل دروازه خالی گذاشت، ولی میلاد محمدی، دروازه ایران را نجات داد.

دقیقه 9+90/ شهریار مغانلو هرچه تلاش کرد به توپ نرسید و طارق سلمان، توپ را همراهی کرد تا مشعل برشم، آن را در اختیار بگیرد.

دقیقه 8+90/ مهدی طارمی به دلیل مصدومیت از زمین بیرون رفت و جای خود را به رضا اسدی داد.

دقیقه 6+90/ ضربه سر مهدی طارمی، اما راهی به دروازه نداشت تا ایران را به بازی برگرداند.

دقیقه 5+90/ دفع ناقص بوعلام خوخی، توپ را مقابل پای سامان قدوس قرار داد، اما ضربه پای چپ او نتیجه‌ای بهتر از کرنر نداشت.

دقیقه 1+90/ شجاع خلیل زاده برای اینکه اجازه ندهد اکرم عفیف با بیرانوند تک به تک شود، او را متوقف کرد. داور کویتی به او کارت زرد داد، ولی بعد از بررسی VAR به مدافع ایران کارت قرمز نشان داد.

گل دقیقه 82/ المعز علی، ایران را در بهت فرو برد. شوت عبدالعزیز حاتم به صورت اتفاقی به المعز علی رسید. او هم ضربه‌ای زمینی به سمت راست دروازه بیرانوند زد. به نظر می‌رسید المعز علی در آفساید قرار دارد، اما با بررسی VAR مشخص شد رامین رضاییان آفساید را پر کرده است.

دقیقه 78/ ایران فشار زیادی آورد. ضربات پیاپی بازیکنان را قطری‌ها به زحمت برگرداندند. محمد محبی شوتی از داخل محوطه جریمه زد که دفع شد. در ادامه سعید عزت اللهی هم شانس خود را امتحان کرد ولی فایده‌ای نداشت.

دقیقه 75/ ایران تا آستانه زدن گل سوم پیش رفت. مهدی طارمی ضربه‌ای از فاصله‌ای نزدیک زد که لوکاس مندز برگرداند. در ادامه ضربه سر سردار آزمون را مدافع قطر از روی خط برگرداند.

دقیقه 73/ ضربه سر شجاع خلیل زاده روی سانتر از روی نقطه کرنر را مشعل برشم از زیر طاق درآورد.

دقیقه 72/ المعز علی با پرشی بلند ضربه سر زد که بیرانوند با یک دست، توپ را گرفت.

دقیقه 64/ ارسال رامین رضاییان از سمت راست به خوبی روی سر سردار آزمون فرود نیامد و ضربه او به بیرون رفت.

دقیقه 63/ حسن الهیدوس کاپیتان قطر وارد زمین شد و بازوبند را هم گرفت.

دقیقه 52/ خلیل زاده این بار ناجی شد و توپ را از روی خط دروازه با سر برگرداند. ارسال اکرم عفیف با ضربه سر پدرو میگل همراه شد و نزدیک بود به گل سوم قطر بدل شود.

دقیقه 51/ شجاع خلیل زاده متزلزل نشان داد و یوسف عبدالرزاق چرخید و ضربه محکمی زد که بیرانوند نگذاشت توپ به گل تبدیل شود.

گل دقیقه 50/ علیرضا جهانبخش که بعد از خروج احسان حاج صفی، بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست پشت توپ قرار گرفت و توپ را به مرکز دروازه زد. مشعل برشم به سمت راست خودش پرید و نتوانست مانع گلزنی جهانبخش شود.

دقیقه 47/ سعید عزت اللهی بعد از استپ سینه، شوتی روانه دروازه قطر کرد که توپ به دست احمد فتحی برخورد کرد. احمد العلی بعد از بررسی VAR این برخورد را پنالتی تشخیص داد.

دقیقه 46/ امیر قلعه نویی دو تغییر در نیمه دوم ایجاد کرد؛ محمد محبی جایگزین امید ابراهیمی شد و میلاد محمدی جای احسان حاج صفی را گرفت.

نیمه دوم

دقیقه 2+45/ گل نشد! ارسال سامان قدوس از روی نقطه کرنر با تأثیرگذاری رامین رضاییان همراه بود. حسین کنعانی زادگان تنها یک قدم با دروازه فاصله داشت و ضربه‌اش را هم زد، ولی توپ به سینه لوکاس مندز برخورد کرد. بازیکنان ایران معتقد بودند هند پنالتی رخ داده، ولی داور کویتی با بررسی VAR رأی به ادامه بازی داد.

گل دقیقه 42/ مهدی طارمی تکل ناموفقی کرد و احمد فتحی با تکلی زیبا، توپ را به اکرم عفیف رساند. او از سمت راست محوطه جریمه ایران وارد شد و در حالی که رامین رضاییان را پیش رو داشت، با شوتی زیبا و دیدنی به گوشه سمت چپ دروازه بیرانوند، کامبک قطر را رقم زد.

دقیقه 36/ پاس عمقی بیرون پای سعید عزت اللهی به طارمی نرسید و مشعل برشم توپ را با پا دفع کرد.

دقیقه 31/ ایران خوش‌شانس بود. امید ابراهیمی با یک پاس اشتباه، اکرم عفیف را صاحب توپ کرد. او با سرعت به سوی دروازه ایران رفت و ضربه‌اش را هم زد، اما بیرانوند مانع شد. در برگشت باز هم عفیف ضربه‌ای چیپ زد که از روی دروازه بیرانوند به بیرون رفت.

دقیقه 27/ سامان قدوس قصد داشت با یک پاس پشت پا، طارمی را صاحب موقعیت کند، اما پاس او به مقصد نرسید.

گل دقیقه 17/ اکرم عفیف در محوطه جریمه ایران صاحب توپ شد. او پاس رو به عقبی داد که با ضربه زمینی جاسم جابر همراه شد. توپ او به سعید عزت اللهی برخورد کرده و کمانه کرد و از روی سر علیرضا بیرانوند وارد دروازه ایران شد.

دقیقه 16/ مهدی طارمی پشت محوطه جریمه سرنگون شد، اما داور اعتقاد داشت المهدی علی مختار فقط توپ را زده و خطایی رخ نداده است.

دقیقه 12/ پاس عمقی زیبای سامان قدوس به علیرضا جهانبخش رسید. او پاس عرضی داد ولی مهدی طارمی با وجود اینکه خودش را پرتاب کرد، به توپ نرسید.

دقیقه 10/ المعز علی در محوطه جریمه از سوی شجاع خلیل زاده سرنگون شد، ولی داور اعتقادی به خطای پنالتی نداشت.

دقیقه 9/ عفیف توپ را از سمت چپ روی دروازه ارسال کرد اما بیرانوند قبل از اینکه یوسف عبدالرزاق به توپ برسد، توپ را مشت کرد.

دقیقه 5/ شوت اکرم عفیف را علیرضا بیرانوند در اختیار گرفت.

گل دقیقه 3/ ایران خیلی زود به گل رسید. پرتاب بلند علیرضا جهانبخش با ضربه سر سعید عزت اللهی همراه شد. پدرو میگل قصد داشت توپ را دفع کند که ضربه او به هوا رفت و سردار آزمون با ضربه برگردان زیبا دروازه مشعل برشم را باز کرد.

بازی با یک دقیقه تأخیر آغاز شد.

نیمه اول

حاشیه بازی

  • مهدی طارمی بعد از پشت سر گذاشت محرومیت به ترکیب اصلی برگشته و جای محمد محبی را گرفته است.
  • احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی هم در ترکیب قرار گرفته و میلاد محمدی روی نیمکت نشسته است.
  • قطری‌ها در اقدامی عجیب کنار هر صندلی، یک پرچم از این کشور قرار داده‌اند.
  • فقط جایگاه طبقه دوم به هواداران ایران اختصاص یافته است.
  • علیرضا جهانبش، لوکاس مندز را هل داد و زمینه‌ساز درگیری بازیکنان کنار زمین شد که البته با دخالت داور کویتی خاتمه یافت.
  • در آخرین دقیقه نیمه اول، مشعل برشم مصدوم شد و بازی را برای لحظاتی متوقف کرد.

آمار بازی



Source link