بازی VAR عوض شد | دستور العمل جدید نهاد ریاست جمهوری؛ اولویت با داخلی هاست! + سند


با مصوبه جدیدی که نهاد ریاست جمهوری اسفندماه به اطلاع وزارت ورزش و جوانان رساند، بازی VAR از قبل هم پیچیده تر می شود.

به گزارش ، در حالی که از فدراسیون فوتبال خبر می رسد مسئولان این فدراسیون به رغم تمامی هشدارها، تصمیم به همکاری با شرکت بلژیکی EVS گرفته بودند و قصد داشتند تکنولوژی کمک داور ویدیویی را از طریق نماینده ایرانی این شرکت اروپایی وارد کشور کنند، اسفندماه سال گذشته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نهاد ریاست جمهوری مصوبه های جدیدی را برای وزارت ورزش و جوانان فرستاد که مطابق آن این وزارت خانه موظف شده در چرخه تکنولوژی کمک داور ویدیویی (VAR) اولویت را به شرکت های دانش بنیان داخلی بدهد و تا مادامی که امکان حمایت از این شرکت های وطنی وجود دارد، از خرید تکنولوژی وارداتی خودداری کند.

معاونت فناوری رییس جمهور اسفندماه قوانین و مقررات و مصوبات آزاد وحدت رویه را در روزنامه رسمی قوه قضاییه منتشر و تمام وزارت خانه ها را ملزم به رعایت این قوانین کرد.

در بخشی از این مقررات و مصوبات جدید، آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه ورزش و جوانان به چشم می خورد که این آیین نامه وزارت ورزش و فدراسیون های تابعه را ملزم به همکاری با شرکت های دانش بنیان داخلی می کند.

در ماده 4 این آیین نامه آمده وزارت ورزش مکلف است با همکاری وزارت خانه های صمت، اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین صندوق نوآوری با هدف کاهش وابستگی به واردات محصولات ورزشی تمامی ابزار وارداتی ورزش را شناسایی و از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در تولید آن محصولات حمایت کند.

در تبصره همین ماده تاکید شده وزارت مکلف است با همکاری معاونت، در بحث تامین ملزومات و ابزار ورزشی به جای واردات، اولویت را به ساخت محصولات دانش بنیان در داخل ایران بدهد.

همچنین در ماده 9 وزارت مکلف شده در راستای ارتقای توانمندی های فناورانه و تولید اقلام راهبردی در داخل کشور نسبت به حمایت از تولید داخلی تاسیسات، سامانه ها، شبکه ها و محصولات وارداتی دانش بنیان مرتبط با حوزه ورزش، با اولویت انواع چمن مصنوعی، کف پوش سالن ها، توپ های ورزشی، دوچرخه، چوب ورزشی و تکنولوژی کمک داور ویدیویی (VAR) اقدام کند.

حتی در ماده 10 هم مجددا تاکید شده وزارت مکلف است به شرکت های دانش بنیان برای ارزیابی و آزمون محصولات، خدمات بدهد و به آن ها کمک کند مجوزها و استاندارهای بین المللی را برای ساخت محصولات شان در داخل کشور دریافت کنند.

به زبان ساده تر وزارت ورزش موظف شده به جای آنکه تکنولوژی کمک داور ویدیویی را از اروپا وارد کند، شرکت های دانش بنیانی که توان ساخت این تکنولوژی را دارند، زیر بال و پر بگیرد و با حمایت از آن ها، شرایطی را به وجود بیاورد که سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) به وسیله شرکت های داخلی در ایران ساخته شود.

این مصوبه چهاردهم اسفندماه به وزارت ورزش ابلاغ شده و می تواند به کلی مسیر بازی VAR را در فوتبال ایران تغییر بدهد.