تصمیم وحشتناک؛ تعبیر حامیان اوکراین از بازگشت روسیه به المپیک/ خشم اروپایی‌‎ها از رویکرد جدید IOC!


بحث رفع یا ادامه محدودیت ورزشکاران روس و بلاروس وارد ابعاد جدیده شده است.

به گزارش ؛ پس از بالا گرفتن مخالفت بسیاری از کشورهای اروپایی با رفع محدودیت‌های ورزشی بین‌المللی علیه روسیه و بلاروس که توسط کمیته بین‌المللی المپیک مورد طرح قرار گرفت، هفته گذشته نزدیک به ۳۰ کشور  از جمله آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و فرانسه با ارسال نامه‌ای به IOC خواستار توضیح تعریف بی‌طرفی ورزشکاران این ۲ کشور شدند.

این ائتلاف بیش از ۳۰ کشور تأکید کرده که ورزشکاران حرفه‌ای کشورهای روسیه و بلاروس تا زمان شفاف‌سازی مدل و جزئیات طرح بی‌طرفی مطرح شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، از حضور در رویدادهای ورزشی محروم بمانند. این بیانیه از سوی IOC با استقبال و موافقت همراه شده اما این استقبال را تعریف بی‌طرفی در راستای بازگشت روسیه و بلاروس به دنیای ورزش تلقی کرده است.

سران ائتلاف در بخش مهمی از این توافق‌نامه با اعلام نگرانی از روابط قوی بین ورزشکاران روسیه و ارتش این کشور، صراحتاً گفته‌اند که تا زمانی که این مسائل اساسی روشن نشود و شفافیت و جزئیات خاصی در مورد اجرای اصل بی‌طرفی مطرح شده از سوی توماس باخ و یارانش وجود نداشته باشد، با پذیرش ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات موافق نیستیم.

پیش از این IOC طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بود که تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه روسیه و بلاروس اعمال شده که آن‌ها در هیچ رویداد ورزشی بین‌المللی نمی‌توانند باشند، بدون پرچم، سرود یا سایر نمادهای ملی و بدون پذیرش مقامات دولتی یا اداری در هیچ رویداد ورزشی بین‌المللی. کمیته بین‌المللی المپیک گفته بود که این تحریم‌ها به قوت خود باقی هستند.

بر اساس رویکرد کمیته بین‌المللی المپیک، ورزشکاران روسیه و بلاروس در طرح مذکور به‌عنوان بی‌طرف رقابت می‌کنند و به هیچ وجه نماینده ایالت خود یا هیچ سازمان دیگری در کشورشان نیستند. IOC همچنین مدعی شده که ورزشکاران باید منشور المپیک را کاملاً رعایت کنند، به این معنی که آن‌ها فعالانه از جنگ در اوکراین حمایت نکرده‌اند و از قوانین جهانی ضددوپینگ پیروی می‌کنند.

بروز برخی دوگانگی‌ها در اظهارنظرهای توماس باخ، رئیس آلمانی IOC و موضع‌گیری‌های رسمی کمیته بین‌المللی المپیک مخصوصاً در بحث نوع مدل بی‌طرفی با درنظر گرفتن گزارشات حقوق‌بشری، باعث آن شده که حالا معترضان دیگری به صف حامیان اوکراین و مخالفان بازگشت روسیه و بلاروس به رویدادهای بین‌المللی، بالاخص بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس اضافه شوند.

در بیانیه مشترک کشورهای جمهوری چک، استونی، لیتوانی، لتونی، لهستان و اسلواکی آمده: با توجه به اینکه بحث تحریم روسیه و بلاروس در حوزه ورزش در مجامع بین‌المللی ادامه دارد، ما به عنوان نمایندگان کشورهای همسایه به ویژه موظف هستیم از موضع جلوگیری از حضور روسیه و بلاروس در مسابقات بین‌المللی ورزشی در هر شرایطی دفاع کنیم.

ائتلاف ۶ کشور در ادامه نوشت: عمیقاً متقاعد شده‌ایم کاهش تحریمی که یک سال پیش اعمال شد، سیگنال اشتباهی خواهد بود. اکنون بیش از هر زمان دیگری، جامعه ورزش اوکراین مستحق حمایت بیشتر بوده و ما از دریافت بیانیه‌ای از  سوی کمیته بین‌المللی المپیک در تاریخ ۲۵ ژانویه امسال متعجب و خشمگین شدیم و پیشنهاد IOC را وحشتناک می‌دانیم.

با کش‌دار شدن روند مذاکرات و نقش‌آفرینی جدی ولودیمیر زلسنکی در بحث تحریم گسترده علیه ورزش روسیه و بلاروس، به‌نظر می‌رسد که دردسرهای کمیته بین‌المللی المپیک به فاصله ۱۸ ماه تا بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴، تازه شروع شده و باخ کار بسیار سختی را در نشاندن حرف خود و هم‌فکرانش به کرسی خواهد داشت.