لیگ ایران و تیم اروپایی؛ تحولی از جنس پاکو خمز


تراکتور تحت هدایت پاکو خمز عملکرد خوبی داشته و اکنون در رتبه پنجم جدول ایستاده است.

به گزارش ، تراکتور لیگ بیست و دوم را با قربان بردیف آغاز کرد. یک مربی نامدار با کارنامه ای قابل قبول که این بار ایران را برای چالش جدید خود انتخاب کرده بود. تراکتور در ۱۱ بازی با هدایت قربان بردیف به میدان رفت. تی تی ها در این ۱۱ مسابقه، ۴ باخت، ۳ تساوی و ۴ برد را ثبت کردند.

قربان بردیف پس از مدتی با پیشنهاد تیم سوچی روسیه مواجه شد. پیشنهادی که باعث شد او از تراکتور جدا و راهی روسیه شود.

جایگزین او یک مربی اسپانیایی بود. پاکو خمزی که سابقه هدایت تیم هایی لالیگایی را داشت و گزینه جذابی برای نیمکت تراکتور به نظر می رسید. تراکتور با هدایت پاکو خمز ۹ بازی در لیگ برتر انجام داده که فقط در یکی از آنها بازنده بوده است. ۵ برد، ۳ تساوی و تنها یک باخت، نتایجی است که تراکتور با پاکو خمز بدست آورده است اما تراکتور پاکو خمز با تراکتور قربان بردیف چه تفاوتی دارد؟ در این مطلب قرار است عملکرد تراکتور پاکو خمز را بررسی کنیم…

تبدیل سیستم های متفاوت به یک سیستم ثابت

قربان بردیف در تراکتور با چندین سیستم مختلف تی تی ها را به میدان فرستاد. ۲-۵-۳ با حضور دو وینگ بک که در دفاع و حمله تغییر پست می دادند؛ ۱-۳-۲-۴ و ۲-۴-۴، سیستم هایی بودند که قربان بردیف در ۱۱ بازی از آنها استفاده کرد.

خلاف بردیف، پاکو خمز علاقه ای به تنوع سیستم ندارد و از هفته دوازدهم تا کنون، به جز یک مسابقه تراکتور با سیستم ۳-۳-۴ بازی کرده است. همین سیستم ثابت باعث شد تا عملکرد تراکتور در فاز تهاجمی و تدافعی دچار تغییر شود.

به داشته هایت اعتماد کن!

مصدومیت محمد عباس زاده، مصدومیت مقطعی کاوه رضایی و جدایی او از تراکتور، عدم آمادگی حامد پاکدل و… باعث شدند تا رضا اسدی که یک هافبک تدافعی است را به عنوان مهاجم هدف در تراکتور ببینیم!

در ابتدا تغییر پست رضا اسدی توسط پاکو خمز عجیب به نظر می رسید اما گذر زمان باعث شد تا به تصمیم خمز ایمان بیاوریم. مربی اسپانیایی به خوبی توانایی های رضا اسدی را شناخته و از او در یک پست جدید استفاده می کند. پست جدیدی که اسدی در آن عملکرد خوبی داشته و شرح وظایفش را به خوبی متوجه شده است. رضا اسدی همان بازیکنی است که در پرسپولیس برای رفتنش لحظه شماری می کردند اما حالا در تراکتور به ستاره ای تبدیل شده که در آسمان تبریز می درخشد.

شکوفا شدن محمد قنبری، محمدرضا عباسی و مهدی هاشم نژاد از نکات قابل توجه دیگر است. قنبری، عباسی و هاشم نژاد بازیکنانی هستند که در پست وینگر از آنها استفاده می شود و هر سه آنها تحت نظر خمز پیشرفت قابل توجهی داشته اند. در برخی مواقع در کناره های زمین کار می کنند و در موارد دیگر در محوطه جریمه حریف برتری نفری ایجاد می کنند که این نشان می دهد فوتبال آنها با پاکو خمز به پختگی رسیده است.

حملات و ضدحملات زهردار

حملات تراکتور پاکو خمز بیشتر از وسط زمین طراحی می شود. صفا هادی (مهدی کیانی) بین دو مدافع میانی تراکتور قرار می گیرد تا بازیسازی به شکل بهتری انجام شود. ریکاردو آلوز نزدیک به خط دفاعی بازی می کند و پخش توپ را به مناطق دیگر زمین انجام می دهد. تمرکز شاگردان خمز طراحی حملات از میانه میدان و انجام کارهای ترکیبی است. وینگرهای تراکتور سعی می کنند در فضاهای خالی دفاع حریف قرار بگیرند تا با پاس های بلند صاحب توپ شوند و روی دروازه رقیب ایجاد فرصت کنند.

در بیشتر اوقات مثلث گوستاوو واگنین، ریکاردو آلوز و رضا اسدی ضد حملات سریع تراکتور را انجام می دهند.

گوستاوو واگنین هنگام کرنر تیم حریف کنار زمین جاگیری می کند، رضا اسدی جلوتر قرار می گیرد و وظایف دیگر بازیکنان تراکتور رساندن توپ به ریکاردو آلوز برای طراحی ضد حملات است. تراکتور بارها روی ضد حملات به گل رسیده و این یک نکته مثبت محسوب می شود.

احترام به همه، دوری از حاشیه

دوری از حاشیه موفقیت را تضمین می کند. در چند هفته اخیر، سرمربیان زیادی را دیدیم که یا در کنفرانس مطبوعاتی شرکت نمی کنند یا اگر شرکت می کنند حاشیه را به متن ترجیح می دهند! همه مقصر هستند به جز آنها.

پاکو خمز اما شخصیت متفاوتی دارد. آرام، باوقار و باهوش! نام او پیرامون هدایت تیم ملی مطرح شد و هنگامی که در کنفرانس مطبوعاتی در خصوص این موضوع از او سوال پرسیده شد، جواب جالبی داد. خمز گفت:

مربیان ایرانی زحمات بیشتری نسبت به من کشیده اند. آنها شایسته این جایگاه هستند.

خمز جوابی هوشمندانه و با احترام داد. جوابی که تیم را به حاشیه نبرد، خنثی و تحسین برانگیز بود.

به بازی برابر هوادار می رسیم. دیداری که ساکت الهامی در خصوص نحوه بازی تراکتور، قبل و بعد از بازی صحبت کرد و گفت اگر خمز فیلمی را به او نشان دهد که تیمش ۵ پاس می دهد، به او ۰۱۰۰ دلار تقدیم می کند.

پاکو خمز در واکنش به صحبت های ساکت الهامی ابتدا از تیم هوادار و شکل بازی آنها تعریف کرد. سپس گفت فیلم را نشان الهامی می دهد و از او ۱۰۰۰ دلار می گیرد.

شاید اگر یک طرف این ماجرا مربی ایرانی دیگری بود، کار به دعوا و جنجال کشیده می شد. پاکو خمز به شکلی محترمانه جواب ساکت الهامی را داد و فضا را به سمت شوخی برد تا خودش و تراکتور وارد حاشیه نشوند.

نتایج رفت و برگشت زیر ذره بین

تراکتور تا هفته یازدهم با قربان بردیف در لیگ بیست و دوم شرکت می کرد. پاکو خمز بخشی از نیم فصل اول را روی نیمکت تراکتور حضور داشت و سپس نیم فصل دوم آغاز شد اما تفاوت نتایج تراکتور با حریفی یکسان، تحت هدایت خمز و بردیف چگونه است؟

گل گهر ۲-۱ تراکتور (قربان بردیف)

تراکتور ۲-۲ گل گهر (پاکو خمز)

تراکتور ۱-۱ ذوب آهن (قربان بردیف)

ذوب آهن ۱-۳ تراکتور (پاکو خمز)

فولاد ۳-۲ تراکتور (قربان بردیف)

تراکتور ۱-۰ فولاد (پاکو خمز)

تراکتور ۰-۰ هوادار (قربان بردیف)

هوادار ۰-۱ تراکتور (پاکو خمز)

آلومینیوم اراک ۰-۲ تراکتور (قربان بردیف)

تراکتور ۰-۰ آلومینیوم اراک (پاکو خمز)

مقایسه عملکرد تراکتور با بردیف و خمز

نام مربی تعداد بازی در لیگ امتیاز گل زده گل خورده تعداد برد تعداد باخت تعداد تساوی
قربان بردیف 11 ۱۴ ۱۴ ۱۴ ۴ ۳ ۴
پاکو خمز ۹ ۱۸ ۱۰ ۵ ۵ ۱ ۳