جام جهانی بسکتبال| ایران 59 – 100 برزیل / رقص 100 امتیازی سامبا زیر سبد ایران


ملی‌پوشان بسکتبال ایران در نخستین بازی جام جهانی مقابل برزیل صف‌آرایی کردند.

به گزارش ، تیم ملی بسکتبال کشورمان در اولین بازی جام جهانی 2023 از ساعت 13:15 برابر برزیل قرار گرفتند. ایران در گروه G مسابقات با اسپانیا تیم اول رنکینگ جهان و مدافع عنوان قهرمانی، برزیل و ساحل عاج همگروه است. از میان تیم‌های همگروه ايران تیم اسپانیا که رنک اول دنیا را برعهده دارد و در دوره قبلی نیز قهرمان شده بود، سخت ترین حریف محسوب می‌شود. ایران و برزیل در جام جهانی ۲۰۱۴ هم همگروه بودند که آسمان‌خراش‌های کشورمان در آن بازی شکست خوردند. برزیل تیم دوازدهم رنکینگ دنیا است و ایران در رتبه بیست‌ودوم قرار دارد.

ایران بازی بسیار ضعیفی ارائه کرد و اختلاف سطح دو تیم کاملا مشهود بود. در نهایت برزیل با نتیجه تحقیرآمیز 100 بر 59 پیروز شد.

اطلاعات بازی 

  • جام جهانی بسکتبال 2023
  • بازی: ایران – برزیل
  • سالن: اندونزی آرنا
  • تاریخ و ساعت برگزاری: شنبه 4 شهریور 1402؛ ساعت 13:15

ترکیب ایران:

پیتر گریگوریان، متین آقاجانپور، ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی و میثم میرزایی

کوارتر اول (برزیل 33 – 12 ایران)

برزیل از همان ابتدا برتر نشان داد و 6 بر 2 پیش افتاد. «برونو کابوکلو» ستاره برزیل بود و 10 امتیاز ابتدایی تیمش را کسب کرد. نتیجه 12 بر 4 بود که «هاکان دمیر» سرمربی ترکیه‌ای ایران، درخواست تایم اوت کرد. «لئوناردو میندل» اولین پرتاب سه امتیازی بازی را وارد سبد ایران کرد. برزیل 17 بر 4 پیش است. پرتاب‌های ناموفق ایران و توپ‌ربایی‌های برزیل، اختلاف را به 15 امتیاز رساند. نارضایتی «دمیر» از عملکرد شاگردانش به حدی بود که هر پنج بازیکن ابتدایی را تغییر داد؛ نتیجه 22 بر 4 به سود برزیل.

محمد امینی با حرکت انفرادی زیبا، دو امتیاز برای ایران کسب کرد. ایران هم توانست اولین پرتاب سه امتیازی خود را وارد سبد کند. پرتاب‌های ایران راهی به سبد نداشت و از سوی دیگر برزیلی‌ها فرصت را از دست نمی‌دادند. برزیل 28 بر 9 پیش افتاد. اختلاف بیشتر شد؛ 31 بر 9! سجاد مشایخی با پرتاب سه امتیازی، اختلاف را اندکی کم کرد. کوارتر اول با نتیجه 33 بر 12 به سود برزیل پایان یافت.

کوارتر دوم (برزیل 24 – 13 ایران)

حامد حدادی وارد زمین شد و بلافاصله زمینه‌ساز دو امتیاز برای ایران شد. برزیل با پرتاب سه امتیازی دیگری، اختلاف را بیشتر کرد. کاپیتان ایران با پرتابی سه امتیازی، ایران را به امتیاز 17 رساند. برزیلی‌ها تمرکز خود را روی پرتاب‌های سه امتیازی گذاشتند و باز هم موفق بودند. ملی‌پوشان ایران حتی در پرتاب‌های آزاد هم ناکام بودند و به راحتی فرصت افزایش امتیاز را به برزیل دادند. حرکت زیبای مشایخی، دو امتیاز دیگر نصیب ایران کرد.

ایران از توپ‌های خود استفاده لازم را نمی‌برد و به همین دلیل باعث شد نتیجه 49 بر 22 شود. دو پرتاب آزاد نصیب «میندل» شد. او پرتاب اول را از دست داد ولی پرتاب دوم را وارد سبد کرده و نهمین امتیاز خود را در این بازی کسب کرد. باز هم توپ‌هایی که خراب شد و برزیل دو پرتاب پیاپی را تبدیل به امتیاز کرد؛ 54 بر 22 به نفع برزیل. «دمیر» باز هم تایم اوت گرفت. خطا از ایران و یک امتیاز دیگر از دو پرتاب برای برزیل.

بهنام یخچالی یک پرتاب سه امتیازی موفق داشت و از اختلاف وحشتناک کم کرد. این کوارتر هم در مجموع با نتیجه 57 بر 25 به سود برزیل خاتمه پیدا کرد. جلال آقامیری با یک «هوک» دو امتیاز دیگر برای ایران به ارمغان آورد.

کوارتر سوم (برزیل 25 – 21 ایران)

در نیمه دوم هم تحولی در عملکرد ایران رخ نداد و برزیلی‌ها توانستند اختلاف را بیشتر کنند؛ نتیجه 62 بر 25 به سود برزیل. «رائول نتو» به شکل بدی سُر خورد و نقش زمین شد. خطاهای ایران بسیار زیاد بود و برزیل هم تیمی نبود که این فرصت‌ها را از دست بدهد. اختلاف بیشتر و بیشتر شد و به بیش از دو برابر رسید؛ 75 بر 35 به نفع برزیل. ارسلان کاظمی بالاخره دو امتیاز دیگر به جمع امتیازات ایران افزود.

سرمربی ایران روی یک صحنه درخواست بازبینی داد اما فایده‌ای نداشت و مالکیت توپ به برزیل رسید. خطا از سوی میثم میرزایی اعلام شد؛ این بازیکن چهارمین خطای خود را انجام داد و از زمین بیرون رفت. دو پرتاب آزاد در اختیار برزیل قرار گرفت. ارسلان کاظمی ایران را به امتیاز 39 رساند. متین آقاجانپور یک پرتاب سه امتیازی موفق ثبت کرد و برزیل بلافاصله پاسخ داد. متین آقاجانپور با کسب یازدهمین امتیاز به اولین بازیکن ایران تبدیل شد که امتیازات خود را دورقمی کرده است.

در فاصله کمتر از یک دقیقه مانده به پایان کوارتر سوم، برزیل 80 بر 44 پیش بود. سینا واحدی توپ را از دست داد و «کاروالیو» برزیل را به امتیاز 82 رساند. متین آقاجانپور که مقابل «کاروالیو» قرار داشت روی زمین افتاد و خوش‌شانس بود که مصدوم نشد. کوارتر سوم هم با نتیجه 82 بر 46 به سود برزیل تمام شد.

کوارتر چهارم (برزیل 18 – 13 ایران)

اولین پرتاب موفق در کوارتر پایانی برای ایران بود. پاس زیبای نوید رضایی فر را ارسلان کاظمی وارد سبد کرد و ایران 50 امتیازی شد. محمد امینی با توپ‌ربایی، کل زمین را طی کرد و توپ را در سبد برزیل انداخت. «کریستیانو فلیسیو» زیر سبد ایران هیچ مزاحمی نداشت و به راحتی پاس دریافتی را به امتیاز تبدیل کرد. «هاکان دمیر» تایم اوت گرفت تا حداقل اجازه ندهد فاصله بیشتر و بیشتر شود.

پرتاب سه امتیازی «دوس سانتوس» و ثبت اختلاف 40 امتیازی! نتیجه 92 بر 52 به نفع برزیل. «بنیته» دو امتیاز دیگر هم برای تیمش به دست آورد. یک خطا روی حامد حدادی اعلام شد. نوید رضایی فر ایران را به امتیاز 56 رساند و جالب بود که هواداران اندونزیایی حاضر در ورزشگاه، شادی کردند. «دی پائولا» با ضربه‌ای عجیب و در حالی که توپ را به طور عمودی به سمت بالا پرتاب کرد، دو امتیاز گرفت.

باز هم اختلاف به 40 امتیاز رسید. حسن علی اکبری با خطای «کاروالیو» متوقف شد و فرصت «دانک» را از دست داد. او پرتاب اول خود را از دست داد و دومین پرتاب را وارد سبد کرد. برزیل توانست به امتیاز صدم هم برسد و با اختلافی 41 امتیازی، بازی را به پایان ببرد.