جام جهانی جوانان؛ کدام تیم‌ها به مرحله حذفی رسیدند؟


| مرحله گروهی جام جهانی جوانان 2023 به پایان رسید و 16 تیم راه‌یافته به مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص شدند.

مسابقات جام جهانی زیر 20 سال چند روزی است که با حضور 24 تیم به میزبانی آرژانتین شروع شده و تکلیف نمودار مرحله حذفی تعیین شد. پیش از مرور نمودار حذفی، نگاهی داریم به اتفاقات مرحله گروهی.

همه چیز درباره جام جهانی جوانان 2023

گروه A

آرژانتین میزبان با پیروزی برابر ازبکستان، نیوزیلند و گواتمالا با 9 امتیاز، صدرنشین صعود کرد. دو تیم ازبکستان و نیوزیلند با 4 امتیاز به مرحله بعدی رسیدند اما ازبکستان به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به نیوزیلند دوم شد و نماینده اقیانوسیه با وجود تفاضل 4- به عنوان یکی از چهار تیم برترِ سوم صعود کرد. گواتمالا بدون امتیاز حذف شد.

  • صعودکننده‌ها: آرژانتین، ازبکستان و نیوزیلند

گروه B

آمریکا با اقتدار و کسب 9 امتیاز کامل به عنوان صدرنشین به یک‌هشتم رسید. اکوادور با دو پیروزی برابر فیجی و اسلواکی به عنوان تیم دوم صعود کرد. کندری پائز، پدیده  16 ساله اکوادور در این مسابقات به جوان‌ترین گلزن تاریخ جام جهانی جوانان تبدیل شد. اسلواکی در نخستین دوره حضورش با 3 امتیاز و تفاضل مثبت 1 به عنوان یکی از یکی از چهار تیم برترِ سوم صعود کرد و فیجی مطابق انتظار بدون گل زده و امتیاز حذف شد. 

صعودکننده‌ها: آمریکا، اکوادور و اسلواکی

گروه C

کلمبیا با کسب 7 امتیاز صدرنشین شد. اسرائیل در اولین دوره حضور خود موفق شد با کسب 4 امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کند اما ژاپن با گرفتن سه امتیاز به علت تفاضل منفی نتوانست به عنوان تیم سوم به مرحله بعدی برسد. سنگال با 2 امتیاز در رتبه آخر گروه جای گرفت.

صعودکننده‌ها: کلمبیا و اسرائیل

گروه D

در گروه مرگ مسابقات، سه تیم با کسب 6 امتیاز صعود کردند و تفاضل گل تکلیف تیم اول تا سوم را مشخص کرد. برزیل که در بازی نخست با نتیجه 3-2 به ایتالیا باخت،  به لطف تفاضل گل بهترش صدرنشین شد و آتزورینی در رده دوم قرار گرفت. نیجریه هم با کسب شش امتیاز یک تفاضل نسبت به ایتالیا کم آورد و با وجود کسب شش امتیاز با قرعه سختی در مرحله حذفی روبه‌رو شد. دومینیکن نگون‌بخت نیز بدون امتیاز حذف شد.

صعودکننده‌ها: برزیل، ایتالیا و نیجریه

گروه E 

انگلیس با کسب 7 امتیاز در رده نخست جای گرفت و اروگوئه هم با 6 امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کرد. تونس با کسب 3 امتیازی که برابر اروگوئه به دست آمد، با تفاضل مثبت به عنوان آخرین تیم سوم راهی مرحله بعدی شد. عراق که در مقدماتی آسیا موفق به حذف ایران شده بود، با یک امتیاز در جایگاه آخر گروه قرار گرفت. 

صعودکننده‌ها: انگلیس، اروگوئه و تونس

گروه F

گامبیا در دومین دوره حضورش شگفتی‌ساز شد و با کسب 7 امتیاز به عنوان صدرنشین به یک‌هشتم رسید. کره جنوبی با دو تساوی و یک برد، پنج امتیازی شد و به عنوان تیم دوم صعود کرد. فرانسه اما با وجود کسب سه امتیاز، به خاطر تفاضل گل صفر نتوانست یکی از آن تیم‌های برتر سوم باشد و به همراه هندوراس یک امتیازی حذف شد.

صعودکننده‌ها: گامبیا و کره جنوبی

نمودار مرحله حذفی

نیجریه که با شش امتیاز سوم شد، باید با آرژانتین، میزبان مقتدر مسابقات مصاف دهد
جدال ایتالیا و انگلیس هم می‌تواند از جذابیت بالایی برخوردار باشد