ماجرای VAR پیچیده تر شد؛ اصرار به خرید سیستمی که فقط تا آگوست 2023 اعتبار دارد! + عکس


فدراسیون فوتبال در حالی به جای برگزاری فراخوان جهت انتخاب باکیفیت ترین سیستم کمک داور ویدیویی به ارزان ترین قیمت و با مناسب ترین شرایط، اصرار به خرید تجهیزات از یک شرکت بلژیکی دارد که مطابق آنچه در سایت فیفا آمده اعتبار مجوز این شرکت مرداد ماه سال آینده به پایان می رسد!

به گزارش ، به رغم تمام نقدهایی که به رویه فدراسیون فوتبال در انتخاب شرکت بلژیکی EVS به عنوان تامین کننده تجهیزات VAR در فوتبال ایران وارد است، فدراسیون مطابق اطلاعات غلطی که پورسانت بگیرها ارائه کرده اند، به جای برگزاری فراخوان، اصرار به خرید این تجهیزات دارد و با وجود مخالفت شدید باشگاه هایی که با قیمت بالای این محصول مشکل دارند، می خواهد لیگ برتر را دربست به شرکت بلژیکی بسپارد چرا که تحت تاثیر مشاوره های غلط پورسانت بگیرها تصور می کند این شرکت تنها شرکتی است که شرایط همکاری با ایران را دارد و فیفا به شرکت های ایرانی اجازه ساخت سیستم کمک داور ویدیویی را نمی دهد…دقیقا با همین اطلاعات غلط، فراخوان منتفی شد!

26 مرداد پایان اعتبار محصول شرکت بلژیکی

اگرچه کارشناسان معتقدند تحت هیچ شرایطی VAR به لیگ بیست و سوم نمی رسد و فدراسیون فوتبال اگر خیلی با برنامه پیش برود، در لیگ بیست و چهارم می توان از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده کرد اما فدراسیون فوتبال در وعده های خود، فصل 1402/03 را نشانه گرفته و مدعی است رقابتهای فصل آینده لیگ برتر را با VAR برگزار می کند.

اما آیا اگر انتخاب فدراسیون فوتبال EVS باشد، فیفا چنین اجازه ای را به فدراسیون فوتبال ایران می دهد؟ مطابق آنچه روی سایت فیفا آمده، لایسنس شرکت ای وی اس بلژیک تنها تا 17 آگوست 2023 برابر با 26 مرداد ماه 1402 اعتبار دارد و حالا باید پرسید وقتی لیگ برتر ایران قرار است مرداد ماه سال آینده آغاز شود، فدراسیون فوتبال چگونه می خواهد در آغاز این رقابتها از سیستمی بهره ببرد که مجوزش تنها تا همان مرداد ماه اعتبار دارد؟

خسارت باشگاه ها با کدام نهاد است؟

از 26 مرداد که اعتبار مجوز فعلی شرکت بلژیکی به پایان می رسد تا نوبت بعدی تست گیری فیفا 52 روز فاصله است و به احتمال زیاد در کنفرانس بعدی فیفا (FIFA QUALITI) که نوآوری ها گفته می شود، EVS محصول خود را به روز می کند و دوباره مجوز 2 ساله دریافت خواهد کرد اما اگر تنها یک درصد این اتفاق رخ نداد و شرکت بلژیکی به دلیل نداشتن «گل لاین» از لیست VAR خارج شد، جبران خسارت باشگاه هایی که تجهیزات این کمپانی را خریده اند، با کدام نهاد است؟

فیفا که سال به سال در حال تقویت سیستم کمک داور ویدیویی است، محصول ای وی اس را از 13 اکتبر 2021 تا 17 آگوست 2023 برای این بازه زمانی تایید کرده و پس از آن دوباره باید شرکت بلژیکی مطابق تازه ترین استانداردهای اعلام شده از سوی دپارتمان تکنولوژی و نوآوری فیفا تاییدیه بگیرد وگرنه نامش از لیست شرکت های مورد تایید فیفا خارج می شود. همان طور که سال گذشته میلادی نام 9 شرکت از 15 شرکتی که از فیفا مجوز گرفته بودند، از لیست خارج شد و تنها در حال حاضر 6 شرکت مورد تایید فیفا هستند.

فقط کافی است به سطر آخر تصویری که از سایت فیفا استخراج شده دقت کنید؛ شرکت بلژیکی در حالی با اصرار فدراسیون فوتبال برای تامین سیستم کمک داور ویدیویی در لیگ برتر و فوتبال ایران نامزد نهایی شده که زمان پایان مجوز فعلی اش با زمان آغاز فصل بعدی لیگ برتر تقریبا هم زمان است.

به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، دوره بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران از مرداد ماه سال آینده آغاز می شود!

 

بیشتر بخوانید:

مدیرعامل لیگ برتری: باشگاه ها 300 هزار دلار بدهند، بقیه مبلغ VAR را فدراسیون تقبل می کند؟

باز هم به مهدی تاج دروغ گفتند؛ فیفا 5 میلیون فرانک تضمین می خواهد، نه 50 میلیون دلار پول!

اعلام آمادگی فیفا برای همکاری تحقیقاتی با سازنده VAR ایرانی / اختصاصی

 

همچنین ببینید؛

فیفا، دروغ های داخل ایران را رو کرد / VAR، ویلموتس دوم نشود!