نامه فدراسیون‌های اوکراین به کمیته بین‌المللی المپیک؛ امضای طومار تحریم روسیه و بلاروس به IOC!


فدراسیون‌های ورزشی اوکراین با امضای درخواستی به IOC خواستار محرومیت روسیه از حضور در پاریس ۲۰۲۴ شدند

به گزارش ؛ در ادامه چالش‌های گسترده پیرامون بحث کاهش محدودیت‌ها علیه ورزشکاران اهل روسیه و بلاروس به فاصله کم‌تر از ۲ سال تا آغاز رسمی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس و بازگشت آن‌ها به میادین ورزشی بین‌المللی، اوکراینی‌ها دست به اقدام جدید دیگری زده‌اند.

رؤسای فدراسیون‌های ورزشی کمیته ملی المپیک اوکراین در جدیدترین اقدام، امروز در محل NOC این کشور نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته شده که به محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه ورزشکاران روسیه و بلاروس به علت نقض مفاد منشور المپیک ادامه دهد.

وادیم گوستایت؛ وزیر ورزش و جوانان کشور اوکراین نیز نامه‌ای به وزرای ورزش کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای اروپا ارسال کرده و خواستار تداوم محرومیت و ممنوعیت ورزشکاران اهل روسیه و بلاروس از حضور در مسابقات بین‌المللی ورزشی شده است.

این مقام سیاسی – ورزشی اوکراین در نامه فوق نوشت: “یک سال از زمانی که نیروهای روسی با حمایت بلاروس به خاک اوکراین مستقل با نقض اصول المپیک حمله کردند، می‌گذرد. تصمیمات و توصیه‌های IOC در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ برای جلوگیری از شرکت ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات بین‌المللی منطقی و کاملاً منصفانه بود.”

گوستایت در ادامه این نامه نوشت: “متأسفانه در این یک سال چیزی تغییر نکرده و موضع ما هم تغییری نخواهد داشت. ورزشکاران روس و بلاروس می‌بایست تا زمان تداوم جنگ، از شرکت در هر رویدادی حتی زیر پرچم بی‌طرف محروم باشند. از موضع اوکراین برای ممنوعیت حضور این ورزشکاران در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس حمایت کنید.”

پیش از این کمیته بین‌المللی المپیک و در رأس آن توماس باخ، رئیس آلمانی این نهاد عالی ورزشی از تغییراتی در موضع‌گیری‌های سفت و سخت خود نسبت به ورزشکاران روسیه و بلاروس خبر داده بودند و اقدامات اخیر اوکراین هم برای تقابل با IOC، تأثیر زیادی در سرنوشت روس‌ها خواهد داشت.