کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان| کشتی کودکان با قربان علی‌اف، عکس یادگاری با گاتسالوف


در مراسم افتتاحیه رقابتهای کشتی ازاد جام باشگاه‌های جهان یزدانی حسابی تشویق شد و گاتسالوف عکس یادگاری گرفت.

به گزارش ، مراسم افتتاحیه هشتمین دوره مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان با رژه تیم‌ها از عصر امروز (جمعه) در سالن شهدای هفتم تیر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی از افتخارآفرینی کشتی گیران ایرانی در میادین مختلف بین المللی به نمایش در آمد که با تشویق حاضران در سالن همراه بود.

 

*تیم روسیه نخستین تیمی بود که برای رژه به سالن وارد شد تا در کنار تیم داوران قرار بگیرد و به محض ورود مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفتند که با ادای احترام گاتسالوف سرمربی این تیم به سمت تماشاگران همراه بود.

بعد از روسیه گرجستان وارد سالن شد و بعد از آن نیز آزادکاران هند گام به سالن گذاشتند. قزاقستان دیگر تیم شرکت کننده در این مسابقات بود. در سالن شماری از پیشکسوتان کشتی حضور داشتند.

آزادکاران ایرانی بانک شهر آخرین تیمی بود که برای مراسم افتتاحیه وارد سالن شدند. حضور آنان با تشویق مستمر تماشاگران روبه‌رو شد. در حدود ۳۰۰ نفر نظاره گر دیدار افتتاحیه بودند. به محض ورود تیم بانک شهر نماینده ایران به سالن تماشاگران به تشویق آزادکاران ایرانی پرداختند.

 

*قاسم علی عسگری رییس هیات کشتی استان تهران هم در جایگاه ویژه حضور داشت.

 

*پیش از شروع مسابقات در سالن وارم آپ تکاپوی زیادی بین کشتی گیران روسیه و سایر تیم‌ها همراه بود به نحوی که برخی کودکان که برای رژه در سالن گرم حضور داشتند با ورود تیم روسیه به سالن گرم، با ماگومد قربان علی اف مربی تیم روسیه کشتی گرفتند و شروع به زیرگیری از قهرمان جهان کردند.

 

*برخی تماشاگران پیش از شروع مسابقات در نوبت عصر یکصدا هادی عامل گزارشگر محبوب تلویزیون در رشته کشتی را تشویق کردند که او هم به پاس قدردانی از این اتفاق از جای خود برخاست و به سمت تماشاگران ادای احترام کرد.

 

*برخی افراد حاضر در سالن با سرمربی تیم روسیه حاجی مراد گاتسالوف به گرفتن عکس یادگاری پرداختند.

 

*همچنین رضا یزدانی سرمربی تیم بانک شهر با حاجی مراد گاتسالوف سرمربی روسیه برای دقایقی به صحبت پرداختند.

 

*حمید یاری رئیس سازمان لیگ کشتی در ابتدای این مراسم با عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان، اعلام کرد که مسابقات به صورت رسمی آغاز می‌شود.

 

*در بیرون سالن و در کنار سالن شهدای هفتم تیر ماموران اسب سوار برای برقراری نظم در بیرون سالن حضور دارند.

 

*یکی از نکات قابل توجه مراسم افتتاحیه و مسابقات امروز، غیبت هادی حبیبی در سالن و عدم همراهی بانک شهری‌ها بود. او که در این سال‌های تیم‌داری رضا یزدانی در لیگ برتر به نام استقلال، صنایع و حالا هم بانک شهر، همواره یکی از ارکان اصلی تیم مدیریتی و مربیگری بوده، روز بیستم بهمن از سوی کمیته اخلاق فدراسیون کشتی به مدت ۶ ماه محروم شد.

این محرومیت از ترکش‌های لیگ برتر ۱۴۰۱ و حاشیه‌های غیبت سوال برانگیز رحمان عموزاد  نفر چهارم جهان در مسابقات ۲۰۰۳ نیویورک بود. هادی حبیبی که در این ۳ سال به صورت نامحسوس در نقش سخنگوی تیم رضا یزدانی ظاهر شده و از منافع تیمش دفاع کرده، بعد از این اتفاق که منجر به شکست بانک شهر مقابل بلیش تاکستان و نایب قهرمانی این تیم شد، به شدت از فدراسیون کشتی انتقاد کرد.

انتقادات او هم با واکنش فدراسیون کشتی همراه بود و روز بیستم بهمن، درحالیکه این تیم در تدارک میزبانی از مسابقات باشگاه‌های جهان بود، خبری بر خروجی سابت فدراسیون کشتی مبنی بر محرومیت ۶ ماهه حبیبی از انجام فعالیت‌های مرتبط با کشتی و همچنین محرومیت از لیگ برتر ۱۴۰۲، قرار گرفت.

مشخصا این محرومیت، حضور حبیبی در سالن مسابقات باشگاه‌های جهان و همراهی بانک شهر در این مسابقه خارجی را نشانه گرفته بود.

باتوجه به اینکه در این رای به حبیبی طی ۷ روز فرصت استیناف (تجدیدنظر) داده شده بود، رضا یزدانی و تیمش امید داشتند با توجه به این فرصت، بتوانند از حبیبی در جام باشگاه‌های جهان استفاده کنند که با این موضوع هم مخالفت شد تا هادی حبیبی که یکی از ارکان اصلی تیم رضا یزدانی در این سال‌ها بوده، این کشتی‌ها را از هتل تماشا کند.

 

*بانک شهر تنها تیمی است که با ترکیب کاملی از ستارگان و نامداران خود در این دوره حضور دارد. در ترکیب این تیم حسن یزدانی قهرمان المپیک، امیرحسین زارع قهرمان جهان، رضا اطری، کامران قاسمپور قهرمان جهان، یونس امامی برنز جهان، رسول گاژیدوف روس قهرمان جهان، رضا اطری و احمد محمدنژاد جوان شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها هستند.

همچنین در ترکیب نماینده ایران علی سوادکوهی ملقب به غول‌کش کشتی دنیا و امیررضا معصومی قهرمان جوانان، نوجوانان و امیدهای جهان حضور دارند. به عبارتی تیم کشتی بانک شهر، تیم ملی کشتی آزاد ایران در یک لباس متفاوت است.

بعد از چند تورنمنت معتبر داخلی و لیگ برتر برای نخستین بار شمار زیادی از هواداران در سالن شهدای هفتم تیر حضور دارند و به تشویق ستارگان کشتی ایران و جهان می‌پردازند. در سالن بزرگانی مانند حاجی مراد کاستالوف ستاره مسلمان و دارنده چندین عنوان جهان و المپیک حضور دارد. وی اکنون سرمربی تیم کشتی آزاد روسیه است.

تیم روسیه با نفرات قهرمان جام یاریگین و چند عنوان‌دار اروپایی خود در تهران حاضر شده است. مسابقات کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی برگزار نمی‌شود و این کار روس‌ها را برای حضور در تهران راحت کرده. ورزشکاران روسیه به‌دلیل جنگ اوکراین از حضور در تورنمنت‌های جهانی و المپیکی محروم هستند.

نخستین دیدار کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان بین بانک شهر و نماینده گرجستان بود که حریف برابر ستارگان ایرانی حرفی برای گفتن نداشت. آزادکاران گرجستانی تنها ۴ امتیاز از کشتی‌گیران ایرانی کسب کردند. ۹ کشتی‌گیر آزاد ایران با امتیاز عالی به برتری رسیدند و تنها محمد رمضانپور نتوانست با امتیاز عالی به برتری برسد.

سریع‌ترین پیروزی قهرمانان کشتی ایران به نام علی سوادکوهی و حسن یزدانی ثبت شد. علی سوادکوهی و حسن یزدانی در کمتر از ۵۰ ثانیه حریفان خود را شکست دادند.

تیم هند نیز با نتیجه ۶ بر ۴ ارمنستان را شکست داد. در ترکیب تیم‌های هند و ارمنستان نیز ۲ کشتی‌گیر ایرانی حضور داشتند. امیررضا امیری برای هند و مصطفی طغانی با دوبنده تیم ارمنستان در این دوره از رقابت‌ها حضور دارند. البته امیری در دیدار پایانی وزن ۱۲۵ کیلوگرم برابر طغانی روی تشک حاضر نشد تا طغانی برنده جدال تمام ایرانی این دوره از مسابقات باشد.

با توجه به سطح مسابقات و چهره‌های حاضر در ترکیب ۶ تیم این دوره از پیکارها، باید منتظر دیدار نهایی ستارگان ایران برابر آزادکاران روس باشیم. تیم کشتی بانک شهر در گروه A با تیم‌های گرجستان و قزاقستان همگروه است و تیم روسیه نیز با هند و ارمنستان در یک گروه قرار دارد.